Tävlingsår 2013

Publicerat av Jennie Börs den 20 November 2013 kl. 18:15 i Tävling
Tidigare år har jag gjort en snabb sammanfattning om mitt tävlingsår genom den här "listan", i år är inget undantag. Tänkte dessutom att det kan vara roligt för et tidigare läsare att få en liten överblick i vad ni har missat.

Första tävlingen 2013?
Första blev en lokal LB:1 hos Svärdjö Ridklubb den 9 mars med Jumanji eftersom Miro inte var helt i tävlingsform. Min och Miros första tävling gick av stapeln den 6 april hos Fagersta Ridklubb där vi red en lokal LB:1 och en regional LA:1.

Bästa tävlingen 2013?
NF-SM, det är något speciellt med den tävlingen trots att mycket gick emot mig och Miro i år.

Vilka hästar/ponnys tävlade du?
Miro, men det blev även en start på Juamnji (årets första tävling) även om det inte var planerat från början.

Vad för klasser tävlade du?
B:1, LA:1, Lag 13, LA:4 och LA:P1 med Miro, LB:1 med Jumanji.

Årets ponny?
Miro, min underbart älskade och bästa Miro.

 
Hur många vinster?
Ingen indviduell, däremot två i lag och lagtotalen.

Hur många placeringar?
En andra och en fjärdeplacering i LB:1 med Miro, samt en andra placering i LA:1.
 
Vann du något täcke?
Det gjorde jag inte.

Vad hade du för mål 2013?
Målet var att enbart rida LB för att "komma igång", för att sedan övergå till att bara rida LA-klasset. Jag ville även starta SM-klassen (LA:4) under NF-SM och DM (LA:4). Att starta LA:P1 har varit målet sedan flera år tillbaka så givetvis fanns även det med för 2013s mål. Jag hade även som mål att ta tillvara på tiden, hitta känslan oh flytet inne på banan samt ha roligt. Drömmålet var även att få till allt inne på banan för att nå placeringar.
 
Uppnådde du dem?
LB lämnade jag redan efter två starter, jag kände mig otroligt färdig och ville hellre lägga allt krut på LA. Vi startarde både SM-klassen och DM. Vi startade till och med LA:P1 tillslut även om det kändes otroligt långt borta, men vi gjorde det!

Tyvärr har det här året gått emot mig. Miro och jag har haft det ännu tuffare än tidigare år vilket gjort att jag inte känner mig helt färdig på ponny. Vi har ännu inte helt hittat wow-känslan inne på banan även om vissa starter varit bra, det sista lilla finns inte där. Det här med att det ska vara roligt att tävla glömde jag också bort mitt i allt eftersom jag kände mig helt misslyckad och inte lyckades nå de pretationer jag önskade. Turligt nog hittade jag glädjen igen, vilket jag är otroligt tacksam för.

Vad är målen för 2014? 
Min och Miros tid på ponnybanorna är nu över, hur tråkigt och vemodigt det än känns kan jag inte ändra på det, tyvärr. Jag önskar så att jag haft ett år till, jag skulle så gärna vilja satsa på en placering i SM-klassen på NF-SM, ta en medalj i DM eller sätta nationella kval i LA:P1. Tyvärr är det nog svårt att göra en ID-förfalskning.

Istället får jag nöja mig med det som faktiskt fungerar: att ta upp honom till storhästklasserna. Målen är framför allt att hitta den där känslan och att kunna prestera utifrån våra förutsättningar, något vi kommer att jobba på med i LB- och LA-klasserna.

Bästa tävlings arrangören 2013?
Säterbygdens Ridklubb, kanske egoistiskt men våra tävlingar är faktiskt grymma. Gillar Vetlandaortens Ryttarförenings insats även iår.

Varför?
Jag tycker att våra tävlingar hemma alltid flyter på otroligt bra, allt är strukturerat. Bra framridningsmöjligheter (dock tungt i ridhuset under hösttävlingarna eftersom det var underlaget nyutbytt och inte hade satt sig, men det blir/har blivit bättre med tiden), gillar även att det är nära mellan allt utan att det ena stör det andra. Det finns även en cafeteria med tillräckligt utbud.

Något speciellt minne från 2013?
När vi fick vår första, och hittills enda, placering på LA(och reginal)-nivå. Det var lycka rakt igenom, speciellt med tanke på att vi någon vecka tidigare ridit på 47% i samma klass och haft en riktigt tuff period. Att vi dessutom satte den på hemmaplan och en dag innan det var ett år sedan vi debuterade LA på samma bana gjorde det hela extra häftigt!

Ett annat stor minne är när Södra Dalarnas Ryttarförening hade andra omgången av DIV II i Hedenslund, vi satte en stadig ritt i LB:1 och sedan går vi in och sätter ytterligare en lika stabil ritt i LA:1. Jag blev helt till mig av lycka när jag fick reda på att resultatet låg på 63,28%, vi hade dessutom belönats med en 8:a på en skänkelvikningen som vi haft svårt att få till på tävling. Vi kom första utanför placering med 0,5p marginal, men jag var lika glad för det.

Att gå in på banan och rida LA:P1 var också häftigt. Framridningen till vår sista ponnystart var fantastiskt underbar. Jag kommer heller aldrig glömma känslan av att för sista gången klappa om Miro och veta att det var sista gången vi skrittade ut från ponnybanorna.

 
Min tävlingsutrustning?
Hjälm: Charles Owen John Whitiker
Håruppsättning: Donut med utsmyckningar från Glitter, Ryttarsmycken och Panduro.
Plastrong: Equidesign
Kavaj: Pikeur Diana
Ridvantar: Roeckl Vesta
Ridbyxor: Pikeur/Back 2 Back
Ridstrumpor: KL-stövelstrumpor
Ridstövlar: Mountain Horse Supreme High Rider/Königs Favorit
Sporrar/sporremmar: Globus/Sprenger + Treadstone/PS of Sweden/Equipage

Hästen/ponnyns tävlingsutrustning?
Träns: Ullared/Lyckås/Totti
Pannband: Rosa Cavallo/Rött swarovski /Silver Swarovski
Schabrak: Mias RS/Anna Scarpati/ Sjöhagen Wear/ Säterschabrak (Mias RS)
Sadel: Crown Jessica (Jaguar XKC på Jumanji)
Stigbyglar: Royal Steel med rosa strass / Royal Steel

Vilken klubb tävlade du för 2013?
Säterbygdens Ridklubb.

Vilken klubb kommer du tävla för 2014?
Jag kommer fortästta tävla för Säterbygdens Ridklubb, ser ingen som helst anledning till att byta!

Har du ridit i något lag 2013?
Planen var att vi skulle ha ett DIV I-lag, men tyvärr fick vi inte ihop tillräckligt med ryttare till alla omgångar vilket även antagligen var bäst i slutänden. Istället blev det bestämt att jag skulle rida finalomgången i DIV II eftersom vissa inte var redo för LA ännu. I slutänden blev det att jag red andra omgången också eftersom det strulade till sig med sjuka/skadade hästar. Jag tycker det var riktigt roligt att få chansen att rida två av omgångarna, även om jag var jättenervös över att rida LB:1 igen efter ett halvårs uppehåll. Säter vann alla omgångar och även totalen. Efter fem år i DIV II fick jag äntligen gå in på prisuteldningen och galoppera ärevarvet med en distriktsrosett på Miros träns - helt underbar känsla!

Från vänster: Emmelina Kull - Ormhöjs Elicia, Johanna Börs - Cristalls Jumanji, Jennie Börs - Miro, lagledare Pernilla Karlsson och Alexande Mathisen - Smokie (i finalen var 3/4 ponnyer newforestar!).

Ska du rida i något lag 2014?
Nej. Nu är det storhäst-divitioner som gäller, jag och Miro passar inte riktigt in där och jag har heller ingen storhäst. Jättetråkigt faktiskt, för lagtävlingar är riktigt roligt tycker jag.

Vilken/vilka tränade du för 2013?
Pernilla, Susanne, Göran och Caroline. 

Ska du fortsätta med det 2014? 
Jag kommer fortsätta att träna regelbundet för Pernilla tillsammans med Miro. Susanne kommer jag fortsätta rida lektion för, på ridskolehäst/ponny eller Jumanji. Min sista planerade Göranträning kommer ja rida i slutet av December, så honom kommer jag inte att fortsätta träna för under 2014. Jag skulle jättegärna vilja hinna med att träna mer för Caroline, vi får se vad framtiden har att utvisa!

Har du tävlat i någon ny gren 2013?
Nej, det har jag inte gjort.

Ska du tävla någon ny gren 2013?
Nej. Är nog inte ens någon idé att fundera på att ta mig ut på klubbhoppningar igen, det brukar aldrig komma längre än till tanken.

Vad har du för förväntningar på året 2014?
Jag hoppas att jag och Miro ska få fortsätta utvecklas och att vi ska slippa hamna i sånna extremt jobbiga och tuffa svackor som vi faktiskt har hamnat i under det här året. 2013 har varit riktigt tufft, jag hoppas att 2014 blir desto lättare. Jag och Miro ska ha roligt varje dag och tycka om det vi gör, för jag har ingen aning om jag kommer sitta och skriva en sån här utvärdering med Miro fortfarande i min ägo nästa år.


Tidigare tävlingssummeringar: 20112012.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback