Saddle up

Publicerat av Jennie Börs den 25 Februari 2014 kl. 22:23 i Shopping
De som följer mig på instagram vet redan hur gårdagens besök hos Mustang Hästsport slutade, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så fort jag tog av Miro täcket fick jag kommentaren "Han har rundat till sig va?" vilket jag inte riktigt kunde svara på, det är så svårt att säga eftersom jag ser honom varje dag. De sadlar han haft lades på ryggen och snabbt konstaterades det att det här fungerade inte längre, nu behövdes minsann både rakare och smalare bommar. Jag, pappa och Johanna står som tre frågetecken och tittar på varandra. Miros sadelhistoria tar då aldrig slut!

Miro har alltså musklat på sig så pass mycket att sadlarna behövdes bytas ut, vi som trodde att vi bara skulle behöva åka ner och få de omstoppade. Förvånande men ändå positivt med tanke på att han musklat på sig så pass i ryggen, för det är precis som Pernilla skrev i ett sms efter jag rapporterat hur besöket gått: "Kul för det har du fått slita med, inget som är plätt lätt med hans korta rygg". Det är verkligen inte lätt att komma åt den där ryggen kan jag säga, men något måste ha blivit väldigt rätt sedan i mitten av juni för då var vi nere och kollade sadlarna sist!

Vi började i alla fall med att testa hoppsadlar. Först provades en Ideal Gimli på, alltså en lika sadel som vi hade innan men två bomvidder smalare. Därefter en Jeremy Rudge (modell vet jag däremot inte) och slutligen en Walsall R afi flat. Jag gillade helt klart den sistnämnda mest, i den fick jag det stöd jag önskar för skänkeln och den var dessutom trevlig att rida i. Johanna föredrog den första mest, men det slutade med att vi valde den sista i alla fall. Den är helt ny men vi kunde byta den jämnt mot den hoppsadel vi köpte ny till Miro förra året.

Walsall R afi Flat 17" W

Av någon anledning missade vi alla att sadeln var tvåfärgad, det upptäckte jag inte förens jag kom hem. Den är i alla fall mörkbrun och rödbrun (jättesvårt att fånga rättvisa färger på bild, den är dessutom nyinfettad på bilden) och jag blev lite besviken, trodde verkligen den var enfärgat mörkbrun. Vet att det går att mörka ner brunt läder med paraffinolja så funderar på om jag ska våga mig på att få det rödbruna mörkare faktiskt. Miro är absolut finast i en mörkare brun!

När vi hittat en dressyrsadel var det dags att hitta en ny dressyrsadel. Fick först rida i en Ideal Aragorn och därefter i annan annan sadel från Ideal, minns däremot inte modellen. Den första var absolut bekvämast för i den andra fick jag ont i ljumskarna, Miro trivdes dessutom bättre i den första så det var ju bra. Valet föll helt enkelt på den första eftersom vi båda trivdes bäst i den, jag provred den till och med två gånger för att vara helt säker. Den här var begagnad men ändå i en högre prisklass än den begagnade dressyrsadeln vi köp förra året, här fick vi helt enkelt lägga en mellanskillnad vid inbytet av den gamla.

Ideal Aragorn 16,5" M

Det stör mig lite att dressyrsadeln har en "prickig" yta om jag ska vara ärlig, men huvudsaken är väl att det ska ligga bra trots allt. Mina tankar kring att byta sadel är lite blandade, för även om jag vet att de här ligger 100% bra på Miros rygg är det ändå nya sadlar för mig. Min dressyrsadel har jag bokstavligt talat älskat, var skeptisk och saknade min Jaguar väldigt mycket till en början men nu slår den där Crown(Ideal) Jessica högt på min topplista. Jag hoppas och tror däremot att den nya kommer kunna slå ännu högre, den har lite större knästöd vilket jag gillar. Vi får se vad jag tycker när jag ridit in mig i den, det jag är mest rädd för är att den ska kännas för liten i sätet. Hoppsadeln tror jag bara är ett positivt byte, den förra var så himla bred och svår att verkligen rida ordentligt i. Den gick att jogga/markarbeta i, men jag är ju en sån där konstig människa som gärna trimmar lite mer ordentligt i hoppsadel ibland och det kommer jag absolut kunna göra bättre i den nya!

Jumanjis sadlar blev en betydligt enklare historia, vi som trodde att de om några skulle behövas bytas ut då de inte var helt nöjda med hur de låg förra gången. Jumanji har däremot blivit starkare i ryggen även han, för nu låg de minsann toppen! Hoppsadeln gjorde de ingenting åt medan dressyrsadeln justrerades lite för att ryttaren ska hamna bättre i den, den vill gärna göra ryttaren lite i framåtläge men nu är det tillfixat.

En ocharmig bild på mig, Miro och nya dressyrsadeln!

Vi är även den här gången otroligt nöjda med Mustang Hästsport. Jag kommer aldrig att åka någon annanstans för att prova ut eller checka sadlar, det är så värt att åka dit trots att resvägen ligger på drygt 2,5h enkel resa. Personalen är verkligen oerhört bemötande och kunniga, de gör alltid allt för kundens bästa. De har dessutom ett väldigt bra system som gör att det inte behöver bli superdyrt att byta sadlar i takt med att hästen ändrar sig och ett oerhört stort utbud av sadlar.

Jag kan helt enkelt verkligen rekommendera de. Det här var vårt tredje besök med häst där, första besöket gjorde vi utan häst för ganska precis ett år sedan och några dagar senare var vi där med häst. Vi har träffat många kunniga sadelmänniskor men inget slår det här stället. Tidigare har jag nästan fått höra att det inte går att hitta något som ligger helt still på Miros rygg, det har vi däremot fått motbevisat.

Vår första utprovning kan du läsa om här, vid vårt andra besök kollade vi mer bara av hur de låg.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback