Sadelprovning @ Mustangs Hästsport

Publicerat av Jennie Börs den 10 Mars 2013 kl. 17:15 i Shopping
I tisdags, på min sista sportlovsdag, lastade vi in Miro i transporten och begav oss ner mot Stockholm för ett besök på Mustangs Hästsport. Vårt mål var att komma hem med två sadlar till Miro och tro det eller ej, men det gjorde vi! Det här är tredje sadeln i ordningen när det kommer till både hoppsadlar och dressyrsadlar, så nu ska det vara tredje gången gilt tycker vi.

När vi kom ner fick vi ställa in Miro i en box eftersom vi kom lite innan utsatt tid, sedan fick vi ta ut honom på gången. Där tittade utprovaren på ryggen och han la även på olika typer av sadelbommar för att visa vilken typ av bom han behövde, samtidigt som han förklarade vart det brast i passform men även varför den som passade verkligen var den rätta. Det var väldigt häftigt faktiskt att se, för det syntes verkligen tydligt hur de olika bommarna låg på just Miros rygg.

Jag fick sedan provrida en dressyrsadel i ridhuset. Miro tyckte det var väldigt konstigt där inne men han skötte sig verkligen superbra, han var spänd och tyckte det var småläskigt men han gjorde ingenting dumt alls. Sadel låg still när jag red även om jag red på mindre volter i galopp, själv satt jag bra i den men jag tyckte den var lite hård. För att få något att jämföra med provred jag även två andra dressyrsadlar. Den ena var på tok för bred för mig så den trivdes jag inte alls i medan den andra gav lite för mycket fotöljkänsla och Miro protesterade dessutom kraftigt i galoppen genom att kicka, den ville han inte ha.

Provred den första sadeln igen och bestämde mig sedan för den. Den låg still på Miros rygg och jag kunde rida i den utan problem, allting annat är en vanesak. Så snart jag lärt känna sadeln tror jag att jag kommer trivas bättre och bättre, för jag hade inga som helst problem att rida nedsuttet i den eller liknade så det finns en stabil grund att jobba vidare ifrån. Sadeln är begagnad men ändå fint skött, det finns några ytligare repor på bakvalvet och sätet samt lite märken efter stiglädren men inget värre än så.

Svart Crown Jessica 17" MW

När det kom till hoppsadlar så provred jag en, den trivdes jag bra i och trots att den bara var 16,5" fick jag utan problem plats i den. Jag placerades bra i sadeln och det var inga som helst problem att rida lättare i dressyr i de. Även den upplevde jag som lite hård men eftersom jag det senaste året ridit runt i en hoppsadel med latexpaneler och i Jaguaren som även den är lite mjukare är det inget konstigt. I övrigt låg den helt still på Miros rygg, den gled varken framåt, bakåt eller åt sidan.

Johanna red även hon i den och trivdes bra. Hon hoppade till och med några språng i den och Miro skötte sig superbra, trots det läskiga ridhuset och att han inte hoppat hinder på ett bra tag. Vi hade Sanna, hon som har hoppat Miro åt oss tidigare, med oss som moraliskt stöd och backup i hoppningen och vi är otroligt tacksamma för att hon ville följa med. Utöver den sadeln red Johanna några varv i en annan, men den gled bara åt sidorna så vi bojkottade den på en gång.

Det blev helt enkelt även här den första sadeln som vi bestämde oss för. Även den var skön att rida i och låg bra på Miro, vilket gjorde att valet kändes bra. Den här sadeln var sprillans ny men vi valde att köpa den trots allt, den är dessutom mörkbrun. Vi hade kunnat låna hem den här tills en svart kommit hem, men jag har nu efter många om och men kommit fram till att vi behåller den bruna. Jag har de senaste månaderna varit sugen på en mörkbrun hoppsadel till Miro och den här var i precis rätt färg, så varför inte? Nu behövs det bara inhandlas lite bruna saker till den, allt jag har i dagens läge är ett par stigläder och ett lånat träns från Jumanji.

Mörkbrun Crown Gimli flat 16,5" MW

Vi är väldigt nöjda med våra sadelinköp och utprovningen på Mustangs Hästsport. Hoppsadeln har används tre gånger medan jag tagit ett pass i dressyrsadeln sedan vi köpte dem och jag är fortfarande nöjd. Jag har inte gjort annat än att putsa det senaste dagarna känns det som, framför allt hoppsadeln har vårdats som en liten bäbis eftersom den är ny medan dressyrsadeln putsats en gång. En ny och lite speciell dressyrgjord köpte vi också, han som provade ut sadlarna har designat och sytt upp den själv för hästens bästa komfort.

Svart specialgjord

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback