Avesta Ridklubb: 15 mars 2013

Publicerat av Jennie Börs den 15 Mars 2014 kl. 22:24 i Tävling
Min tävlingsmorgon började inte precis på bästa tänkbara sätt: jag började med att försova mig och det låg dessutom snö på backen igen. Pappa väckte mig vid 05:50 och min plan var att då befinna mig i stallet för morgonfodring. Det blev helt enkelt snabba puckar på morgonen men vi kom iväg bara några minuter försenat och var trots allt andra ekipaget på plats.

Idag var det dags för debut i LB:3 samt på regional storhästnivå för min och Miros del, riktigt spännande. Uppladdningen igår var inte den absolut bästa, jag var lite förtvivlad redan i torsdags när jag pratade med Pernilla för att Miro börjat med sina huvudruskningar vilket även innebär att han hamnar väldigt mycket på framdelen: han spänner nacken bakom ganascherna allt vad han kan, drar extra mycket i höger tygel och dessutom skakar han på huvudet i det. Det kändes därför bra att ha hennes ögon på oss igår och hon kunde konstatera precis det jag berättat, vi fokuserade därför på att rida igenom det vilket vi även lyckades med. Känslan var däremot inte på topp även om han släppt igenom och "hittat tillbaka" men vi avslutade i alla fall med en ponny som släppt igenom i ganascherna samt hade bakbenen med sig.

Både jag och Pernilla var lite ororliga för hur dagens situation skulle se ut, det roliga var att ingen av oss sagt något till den andra för att förvärra det. Nu återgår vi till tävlingen istället!

LB:3
Framridning:
Redan från start kände jag att Miro kändes betydligt bättre under gårdagen, idag hade jag en genomriden ponny! Jag kunde snabbt andas ut för jag hade faktiskt väntat mig lite motstånd men det enda jag behövde göra idag var att rida honom fram till handen. Framridningen gick genomgående bra faktiskt, ibland backade han av lite väl mycket och spände till men det är sådant jag kan ta. Fokuserade mycket galopp för traven kan vi trots allt, den är mer på plats naturligt och jag har även lättare att rida i den. Blev mycket tempoväxlingar och volter, även lite övergångar och förvänd. I traven fokuserade jag lite likadant och gjorde även några skänkelvikningar i zickzack för kvickhetens skull.

Jag är nöjd med framridningen, visst hade jag kunnat få igenom honom ännu mer men det här är bra nog trots allt. Idag kände jag och Miros oss däremot lite mindre, det var trångt i 20x40 ridhuset trots att det var vi och två storhästar. På tal om ridhuset var speglarna jättemystiska, det kändes snarare som att vi var i Gröna Lunds skrattkammare än i ett ridhus, när jag och Miro kom ridandes mot spegeln såg Miro ut som en kompakt shettis, mina ben var minimalt korta och min överkropp var typ trippelt så lång som Miro var hög. Var bara tvungen att notera det.

På banan:
Fick ganska lång tid på banan innan startsignal, Miro behöll sin bjudning men spände till lite bitvis. Jag travade och galopperade mest bara runt, av någon anledning bara i högervarvet. Kanske lite dumt av mig, får tänka på det till nästa gång.

Själva programmet gick sedan bra, Miro höll ett betydligt bättre grundtempo genom hela programmet den här veckan tycker jag och kändes dessutom mer genomsläpplig i sidorna. Travprogrammet flöt på bra utan större missar, inga nämnvärda alls faktiskt. Första travlägnigen var väldigt bra för att vara Miro dessutom! I skritten hade vi lite taktinslag innan traven men den ökade var helt klart godkänd, det är lite svårt att få fram näsan bara. I första fattningen tittade Miro till lite vilket gjorde att fattningen inte blev så bra, men det blev bättre sen. Första galopp-trav-galopp övergången blev sådär då han förekom mig lite i mina förberedelser men godkänd i alla, lägningen blev okej och sedan fick vi tyvärr ett förtidigt avbrott. Andra galoppen blev desto stabilare rak igenom, där var han mer med på allr och övergångsdelen blev bättre även den. Sista uppridningen och det kanon även det, där fick jag verkligen känslan jag vill ha genom hela programmet: när Miro verkligen spänner upp sig, tar i och tror han är bäst i världen!

Slutresultatet blev 61.06%, vilket jag helt klart är nöjd över. Vi hade två 8or, på första uppridningen/halten och halten som är alldeles i början. Det kändes galet bra med tanke på hur mycket vi krånglade med de här i veckan. Travprogrammet är sedan stabil med 6or och någon 7a här och var, skritten 6a och 5a och galoppen varierar mellan 5a-7or. Slutkommentaren var: "Väl ridet! Våga visa mer gångarter, genomgående, så blir poängen högre". Slutkommentaren stämmer helt, det finns mer än det vi visar. De största missarna vi egentligen hade var att Miro förekom mig lite genom att takta iväg, ta förberedelser bakåt som avbrott och framåt som igångsättning/fattning. Vi behöver få till den kommunikationen bättre inne på banan helt enkelt. En annan sak jag måste tänka på är att låta bli att hamna i bakåtläge i min sits.

Miro och jag hamnade på en delad 6a/11, med inte ens 1,5% marginal till sista placerade. Det är otroligt jämna resultat och det är verkligen små poäng som skiljer, men för mig känns det bara bra att veta att vi har något där att göra. Vi har nu presterat två jämna resultat och vi kan konkurrera med storhästarna, det känns bra! Idag red vi dessutom LB:3 för första gången, jag har knappt ens ridit delar ur programmet och ändå presterar vi så bra som vi gör. Uppladdningsveckan har heller inte varit den optimala. Vi kan, jag och Miro, vi kan faktiskt och det känns så bra att veta det. Min bästa ponnyhäst. ♥

Den mest tydliga bilden från idag, det finns även en filmsnutt på min instagram!
 

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback