Helios - 15 januari 2014

Publicerat av Jennie Börs den 15 Januari 2014 kl. 21:56 i Ridpass - Andra hästar
Idag blev det en hopplektion på Helios, en riktigt lyxig sådan då vi bara var två stycken! Red Miro innan i hålet så var lite stressigt och innan jag satt upp på Miro var motivationen lika med noll eftersom jag var oerhört trött efter en seg skoldag, men efter ett pass på Miro var motivationen betydligt bättre när jag satt upp på Helios.

Vi började med att värma i trav på fyrkantsspåret med volter på långsidorna. Helios kändes fin redan där, hittade både framåt och runt precis där man vill ha honom. Galopperade sedan på en volt, hittade en bra känsla även där med en rund och fin häst med näsan på rätt ställe i både arbetsgalopp och galoppen med lite mer tryck. Vi fick även galoppera lite över en bom, i höger var det lite trassel med avståndet först men i vänster flöt det på bättre. Gällde bara att jag lät honom rulla utan att krångla till det med förhållningar, bättre att rätta framåt.

Hoppade sedan fram, fick trava över tre travbommar innan vi fick fatta galopp och hoppa ett räcke. Helios laddade järnet men var ända ganska så lydig och vi var väldigt överens. Den här övningen fanns på vardera långsida så den kunde göras i båda varven. Det sattes sedan ihop en övning, med först ena långsidan med travbommar, galoppfattning och hoppa räcket, sedan fick vi rida genom hörnet och ut en bit på långsidan innan vi hoppade över ett blockhinder och böt varv. När vi kom ut på långsidan skulle vi sakta av till trav igen och komma på bomserien åt andra hållet innan vi fattade galopp och hoppade räcket, sedan avslutade vi med att vända in över blockhindret åt andra hållet och byta varv.

Första vändan var första linjen med travbommar och räcke bra, sedan blev det lite tokogt på blockhindret och efter nästa serie travbommar var det som att Helios tog saken i egna händer när han fattade fel galopp och bara drog mot räcket. Sista språnget på blockhindret blev inte heller något vidare. Nästa vända blev desto bättre med väldigt bra flyt och bra initiativ från min sida!

Avslutade hoppandet med att rida lite snäva vändingar, lite svårt att förklara i text men vi hoppade blockhindret från vänstervarv, vände direkt efter till vänster för att komma på räcket och sedan fortsätta runt på blockhindret igen och istället vända vänster efteråt och komma på nästa räcke. Helios och jag klarade den uppgiften galant och pricksäkert två gånger! Travade sedan av en väldigt fin ponny.

Jag är så oerhört nöjd med dagens lektion, gud så roligt det var! Först blev jag lite backande, tror att jag ville ha mer kontroll på galoppsprången och få honom mer samlad men när jag istället lät honom galoppera på lite blev det mycket bättre. Hans fokusering blev betydligt bättre och vi var med varandra. Jag tog däremot en hel del bra och klocka beslut med förhållningar på rätt ställen när det behövdes. Gjorde även något modigt för att vara mig, efter en bomserie tog han bara saken i egna händer igen och fattade galopp: då sa Jennie nej och bröt av till trav och gjorde en ny fattning med knappt två galoppsprång kvar till hindret. Riktigt imponerad över mitt beslut, just för att det var så tajt med väg fram till hindret och ändå vågade jag chansa. 

Johanna och Helios, klubbmästare hoppning för lektionsponny 2012

Helios är verkligen min absoluta favoritponny på ridskolan (tillsammans med Blacky, men av de jag får rida). Älskar verkligen att rida honom och det känns faktiskt bra att kunna säga att den lycka som finns i mig när jag flyger över hinder med honom är samma lycka som när jag dansar fram tillsammans med Miro. Han är så härligt go den här ponnyn, extremt känslig men ändå så oerhört snäll och go. Helios skulle aldrig göra något dumt! I hoppningen har han varit ett guldkorn för mig, enda gången jag känt mig otrygg var första gången jag hoppade honom 2009 och då var han trots allt bara en bebis fortfarande. Han är alltid 100% ärlig och löser sprången i alla situationer, oavsett om du kommer nära, långt ifrån eller perfekt. Ibland flyger bommarna men jag har aldrig sett den här ponnyn stanna på ett hinder och han skulle nog aldrig få för sig att bralla iväg efter hindret. Det han gör att han blir väldigt pigg och på, det gjorde mig avskräckt första gången men nu vet jag hur han fungerar så det är idag bara roligt.

Helios har verkligen stärkt mitt självförtroende i hoppning. Det är tillsammans med honom jag satt mitt nya höjdrekord, det är med honom jag vågar utmana mig själv. Jag litar verkligen på honom till 100% och det är ren lycka att känna hur hela han exploderar av lycka under en när han får hoppa. Han är en riktigt guldponny. Idag efter lektionen sa Susanne "Nu ser man till och med ett leende när du hoppar" och ja, så är det! Idag tycker jag att det är roligt att hoppa och speciellt med Helios, hon sa även att jag skulle haft ett ponnyår till så jag hade kunnat tävlat lite hoppning på honom. Hade ju inte varit helt hel ur fel aspekter, för att hopptävla på riktigt hade varit riktigt skoj och de enda hästarna jag kan tänka mig göra det på är just Helios eller Evita. Ett år till med Miro på ponnybanorna hade jag inte heller tackat nej till.

Mitt mål just nu är faktiskt att i alla fall göra comeback på hemmaplan med Helios på någon av klubbtävlingarna. Ska vi säga innan 2014 är över?

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback