Miro - 21 februari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 21 Februari 2014 kl. 15:43 i Ridpass - Miro
Idag var det dressyrträningsdags! Vad det var med Miro däremot, det vet jag inte. Själv tycker jag att han borde ha varit glad över att få komma in i från det blöta snövädret, men icke: han var supersurig idag. I framridningen kändes han väldigt spänd och höll på att kasta sig genom läktarkortsidan så idag var nog inte riktigt hans dag till en början.

När Pernilla kom in pratade vi som vanligt om hans dagsform och passande nog passade den in på hennes plan: extra lösgörande arbete. De senaste veckorna har vi ju jobbat ganska mycket med samling och böjning på den nivån men idag backade vi tillbaka till grundläggande lösgörande arbete. Syftet med det är att få igenom honom ytterligare ett snäpp vilket kommer göra att han blir ännu finare i det samlande arbetet samt att gångarterna förbättras.

Idag blev det därför mycket jobb på volt med böjning i en lägre form än på senaste tiden. Förra träningen (som jag helt glömde bort att utvärdera) jobbade vi mycket med öppnor och förvända slutor på volt men idag blev det betydligt mer basicarbete där jag bara fick böja honom inåt. Till en början fick jag göra det under lättridning i båda varven och redan där kände jag en tydlig skillnad, Miro blev väldigt fin även om han hela tiden testade vart gränserna gick. Han testa hela tiden om det går att smita antingen inåt, utåt eller bakåt genom att tappa bjudningen så det är många delar som ska fungera för att det ska bli perfekt! Vi jobbade även traven på arbetsserpentiner och ytterligare lite på volten under nedsittning. Galopparbetet gjorde vi också på volten, på en lite större volt än i traven dock.

Miro blev verkligen jättefin av det här arbetet. Han kom riktigt loss i kroppen vilket gjorde att han fick väldigt lätta och fina gångarter. Känsligheten blev ännu bättre dessutom. Vi jobbade även med att han verkligen skulle bära sig själv även i den lägre formen vilket han tyckte var superjobbigt. Miro var verkligen supertrött på slutet och jag var ganska trött jag med i framför allt huvudet för det är lite att tänka på.

Jag tror i alla fall att det är nyttigt att få även såna här träningspass för tränare ibland. Backa tillbaka och verkligen checka av grunderna och grundförutsättningarna för att få ett bättre resultat i det stora hela. Miro är väldigt kort i kroppen och det är svårt att komma igenom böjningen så den måste vi alltid jobba med och ibland är det väldigt svårt att komma åt den själv, det är mycket lättare när någon kan stå och guida en från marken. 

Ska fortsätta jobba vidare såhär självständigt nu. Mitt största problem är att våga lätta framåt i högerhanden ordentligt, jag vill gärna låsa fast den istället. Idag fick jag däremot känna på hur mycket större skillnad det blir när jag vågar ta igenom det som ska tas igenom för att sedan lätta fram. Är verkligen nöjd med både min och Miros insatser idag!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback