Samritha - 29 maj 2013

Publicerat av Jennie Börs den 29 Maj 2013 kl. 22:10 i Ridpass - Andra hästar
Sju minuter efter Miro stod stretchad och klar efter ridpasset skulle jag sitta på nästa häst, gäller att ligga i. Idag fick vi välja hästar själva men jag fick ta den som blev över, men jag hade absolut ingenting emot att rida Samritha. Tyvärr fick jag rida i hoppsadeln eftersom hennes dressyrsadel inte är brukbar för tillfället, den är inte optimal för ändamålet men det fungerade ändå.

Vi red först fram på fyrkantsspåret och volterna i trav. Fick ganska snabbt bort känslan att hon bara springer på, istället kom jag åt henne så att hon dog lite för mycket. Jag fick därför engagera henne lite extra framåt istället, men hellre det och att hon får med sig bakbenen. Galopperade sedan även fram lite på volterna också. I framridningen kändes det helt okej, fick ganska bra grepp om henne från början.

Vi fick sedan göra skrittfattningar och avbrott från galopp till skritt på volten. Fick till väldigt bra fattningar, hon fattade bra på signalen och allting kunde jag göra med sittbenen i princip. I avbrotten blir jag lite för mesig och dessutom hade jag svårt att sitta upp ordentligt i hoppsadeln, sedan var jag nog lite trött i kroppen efter passet på Miro. Fick till några bra skrittövergångar i alla fall.

Dagens tema var enkla byten, så den övningen kom näst på tur. Vi gjorde det genom att byta om volt och göra bytet vid x, även här blev fattningarna bra med avbrotten lite halvdana. Avslutade sedan med att trava av, där började jag verkligen hitta rätt känsla i travarbetet kan jag säga. Hon travade på fint, fick lite mer egen drivkraft och hittade dessutom ner bra med rätt längd på halsen.

Helt klart nöjd med ridpasset! Var ett tag sedan jag red henne nu men hon är allt en bra trevlig häst. Dressyrsadeln hade nog underlättat mycket idag, men man kan inte få allt. Lite roligt dessutom att Samritha, fuxsto modell stor (ganska hög och grövre modell) hade mindre åsikter än Miro, mörkbrun D-ponnyvalack.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback