Miro - 12 maj 2013

Publicerat av Jennie Börs den 12 Maj 2013 kl. 21:23 i Ridpass - Miro
Efter en vecka som varit väldigt dressyrinriktad med både träning och tävlingar tyckte jag att Miro kunde få göra lite annat idag, nämligen markarbete. La fram en cavalettiserie som var upphöjd med block på endast ena sidan och även en galoppbom. Tog även på novabettet för att se om det kunde passa bra i markarbetet eftersom han blir galet pigg, stark och på.

Efter en lång framskrittning började jag trava igång lite enkelt runt på stora fyrkantsspåret bara, med fokusen på rakriktning, böjning och tempot i vanlig ordning. Kändes som han var med från början och bettet accepterade han från start, ibland kan det ta en stund för honom att förstå grejen med novabettet. När jag travat lite åt båda hållen med en bra känsla fick han galoppera, lät honom galoppera på väldigt friskt i lättsits vilket gillades starkt av honom.

Vi skrittade sedan en stund innan jag började jobba med bommarna. Red så att jag bytte varv efter varje gång jag travad och gick även successivt närmre och närmre blocken för att han skulle få lyfta mer på fötterna. Han är dock väldigt duktig på det ändå, han tra verkligen i för kung och fosterland och ibland är det inte helt enkelt att hänga med i svängarna. Han var duktig  vilket fall!

Tog sedan ytterligare en liten paus innan jag började med galoppbommen. Kom några vgånger åt vardera håll först när den bara låg på marken, sedan lades den upp på lägsta hacket på ett block innan vi avslutade med att lägga upp den ytterligare ett hack. Rullade mest bara på och försökte hitta känslan, inte helt enkelt eftersom jag är väldigt orutinerad när det kommer till "hinder" på Miro och han dessutom bara laddar gärnet emot. Någon tveka finns det i alla fall inte i honom kan jag säga och han hoppar galtt ifrån både för tidigt och för nära inpå. Såg nog inte allt för vackert ut, men det var roligt i alla fall! Travade sedan av honom några varv och han kändes fin.

Jag är nöjd med passet. Miro kändes fin och glad, skakade dessutom inte på huvudet någon gång och det var en väldigt underbar känsla vill jag lova. Känslan överlag var mycket bra och det finns inte alls någonting att klaga på. Roligt att skutta lite dessutom, känns bra att jag börjar känna mig så pass trygg att jag till och med kan skutta lite blockhinder med Miro.

Mamma tog lite bilder, bjuder på ett gäng nu och sen kommer det antagligen några fler vid ett annat tillfälle!


Kommentarer
Kommentar av: Mirjam Thörnberg

Han är riktigt fin din ponny! Lycka till med allt! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Jennie Börs

2013-05-16 @ 11:26:07
Blogg: http://mirjamthornberg.blogg.se
Kommentar av: Andrietta Svärdh

Fina bilder, jättefin outfit!

Svar: Tack så mycket! :)
Jennie Börs

2013-05-19 @ 10:21:35
Blogg: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback