Miro - 1 maj 2013

Publicerat av Jennie Börs den 01 Maj 2013 kl. 21:55 i Ridpass - Miro
Idag tränade vi för Pernilla, på hemmaplan i ridhuset. Var ett tag sedan jag red Miro i ridhuset nu men han skötte sig ändå bra utan tönterier trots det. Träningen gick dessutom riktigt bra!

I den individuella framridningen jobbade vi på med rakriktning och böjning läs fyrkantsspåret, med tempoväxlingar. Joggade mest igång i en lägre form helt enkelt men känslan var bra förutom att han helst inte ville vara helt rakriktad. Men han var å andra sidan reglerbar och lyssnade bra både framåt och tillbaka, han tog dessutom bra tag i båda tyglarna.

När själva träningen började fick jag rida på ett spår innanför det ordinarie spåret och fokusera på böjningen i hörnen och raktriktningen på långsidorna. Vi gjorde följande i lättridning och jag fick ett väldigt positivt svar från Miro, det kändes som bitarna bara föll på plats vartefter. Fick även lägga några mindre volter och där jobba med att verkligen få igenom böjning och ställning. Det här gjordes i båda varven i både skritt och trav. I traven fick jag även göra några skänkelvikningar längs långsidan och sedan öka tempot ur det.

Fick sedan gå in och jobba med sluta i trav på medellinjen, där jag bytte varv varje gång. Det var lite jobbigt tyckte Miro och han försökte sig allt att slinka undan men trots det fick vi till några bra. Ridkänslan var dessutom bra där emellan, han kändes väldigt alert och med på noterna. Vi övergick sedan till att jobba i galopp istället, där fick jag ta ett varv i taget men fortfarande vända upp på medellinjen, men i öppna den här gången istället. Även detta fungerade bra även om Miro tyckte det var lite jobbigt. Jag fick även sätta ihop honom ordentligt längs fyrkantsspåret, inte helt lätt eftersom Miro blev galet stark och helst ville galoppera iväg. Men vi lyckades i alla fall, även om det krävde en hel del timing.

Avslutade sedan med att bara trava, även där låg han på en del och blev lite stark. Känslan var dock bra. Fick även rida någon skänkelvikning längs hörnlinjen, Miro blev lite för ambitiös åt sidan så fick rida den i etapper för att fånga upp ordentligt.

Jag är otroligt nöjd med träningen! Ridkänslan var verkligen bra även om han blir lite stark och så, men han vill bara framåt och det är oerhört positivt. Kan inte riktigt sätta orden på allting faktiskt, men summerar det hela som en väldigt bra träning. Bästa ponnyn!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback