Svärdsjö Ridklubb: 9 mars 2013

Publicerat av Jennie Börs den 09 Mars 2013 kl. 23:17 i Tävling
Nu är årsdebuten gjord, den blev inte på Miro som jag planerat utan i förra veckan gjorde jag ett hästbyte till Jumanji. Det blev alltså även lokaldebut för min och Jumanjis del och även debut i LB:1, tidigare har vi endast startat en LC:1 i CR-klassen på KM.

Det var en fin vårvinterdag idag, kallt i luften men där solen låg på var det fortfarande både varmt och behagligt att vara. Känslan av att sitta på Jumanji i tävlingssituation kändes konstigt, jag är inte riktigt van med det här att kunna skritta runt på tävlingsområdet själv på helt långa tyglar. En lite annorlunda tävling helt enkelt, har ju inte precis hårdtränat för det här heller så vi fick göra det bästa av situationen!

LB:1
Framridning: Framridningen låg ute, vilket betydde upptrampat och halvsmält snöunderlag med is på vissa ställen. Underlaget var helt okej i alla fall att rida fram på, kunde ha varit mycket värre. Framridningen la jag upp så att jag fokuserade på att få honom avslappnad, det är A och O. Skrittade fram en längre stund på långa tyglar innan jag jobbade honom lite lätt i skritten, travade sedan fram en stund på ett fyrkantsspår åt båda hållen. Han var lite småspänd men ändå framåt. Galopperade sedan fram på i lättsits i båda varven innan vi tog lite skritt.

La in lite bogen in-tänk i travarbetet sedan, därefter galopperade vi igen. Den här gången nedsuttet med lite volter här och var, i 20-15m storlek. La mig även på en 20m volt för att bara hitta ett bra spår och känna att han verkligen kom runt skänkeln ordentligt. I travarbetet blev det mest lättridning för att få honom i rätt avspänning, red lite krumelurer i form av volter och serpentiner där för att känna att han var med, satte mig ner lite till och från i det arbetet. Det kändes som att underlaget gjorde honom lite osäker och med tanke på de förutsättningarna var framridningen bra.


I collectingring: Här fokuserade jag mycket på att han skulle vara avslappnad, varierade mellan lättridning och nedsittning i traven beroende på hur han reagerade. Vid minsta spänning övergick jag till lättridning och lät honom slappna av innan jag satte mig ner igen. Galopperade även en del, fin åt höger medan han blev lite rak i vänstervarvet. Bra känsla överlag!

På banan: Innan startsignal fortsatte jag att rida för avspändhet, nere vid domaren var han väldigt spänd men annars var det bättre. Varierade lite mellan lättridning och nedsittning i traven och galopperade även lite. När jag började ritten blev jag förvånad över hans framåttänk, han var lite småspänd innerst inne men slappnade ändå av relativt bra. Travprogrammet var bra, visst är han inte helt stadig och släpper kontakten lite till och från men det accepterar vi fortfarande i dagens läge. Skritten är svår eftersom han gärna blir spänd, red därför väldigt försiktigt för att undvika spänning och taktinslag. Inför galoppen kom spänningen fram, han blev lite på och var emot handen och det fortsatte in i volten. Nere vid domaren blev han sedan spänd, på diagonalen fick vi ett omslag som jag hann rätta till sista metrarna. Kortsidan igenom blev han lite spänd och på, fattningen blev inte helt bra men bättre än vänsterfattningen. Galoppvolten blev sedan bra och sedan var han spänd nere vid domaren igen, diagonalen lyckades jag däremot rida igenom utan omslag!

Ritten landade på 55,86%, ett resultat som jag utan tvekan är nöjd med! Jag ser på programmet som prickfritt förutom små missöden i vänstergaloppen, alla övriga små missar kan jag absolut leva med. Siffrorna varierade mellan 7or (fem stycken faktiskt) och en 3a, i traven är han jämn med 6or och 7or, skritten en 6a och sedan i galoppen är skalan mellan 3or och 7or. I slutkommentaren fick vi lite påbackning på att han släpper stödet och blir svårställd, det är jag helt med på. Även att framåtbjudningen behöver bli bättre, för även om han hittade ett framåtläge betyder inte det att han har en bra bjudning framåt.

Med tanke på alla förutsättningar är vi nöjda och glada, det är här Jumanji ligger idag. Det går lära gamla hundar att sitta och jag är säker på att han har en framtida karriär på dressyrbanan när han kommer helt igenom i kroppen och kan slappna av ordentligt inne på banan.

Jag vet att bilderna inte är av toppklass, men titta vilken snygg liten hoppdressyrponny jag sitter på!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback