Sprayade stibyglar

Publicerat av Jennie Börs den 31 Mars 2013 kl. 10:00 i Tips & trix
Mitt absolut största (i-lands)problem när jag bytte från svart till brun hoppsadel var hur jag skulle göra med stigbyglar. Svarta stigbyglar till en brun sadel fungerar inte i mitt huvud, i alla fall inte när jag ska rida runt med det. Jag älskar dessutom Compositis sviktande lättviktisstigbyglar med bred fotplatta. Rätt som det var dök idéen om att spraya de bruna upp i huvudet, sagt och gjort köpte jag brun sprayfärg och klarlack för att genomföra mitt projekt.

Jag började med att skruva bort stigbygelplattan för att sedan rengöra stigbyglarna från lort så gott som det bara gick. Klistermärkena på sidan var dessutom enkla att plocka bort. Jag sprayade sedan stigbyglarna i två omgångar med sprayfärg innan jag sprayade en omgång med klarlack som avslutning. Stigbygelplattan fick fortsätta vara svart eftersom den utsätts för mycket slitage, den syns heller inte under användning.

Som dekoration klistrade jag även fast strasstenar på stigbygelns utsida i en triangel, enligt mig blev det en solklar hiss! Det hade inte varit några som helst problem att klistra tillbaka Compositimärket men jag tyckte det blev mer unikt och annorlunda så här.

Före <--- ---> Efter

Så här i efterhand vet jag inte om jag gjorde en flopp trots allt, ångrar lite att jag sprayade dem samtidigt som jag är nöjd. Färgen blev inte exakt precis så mörk som jag ville men det fungerar ändå, det är en liten nyansskillnad som enbart syns när man ser kontrasten mellan sadeln och stigbygeln på nära håll. Strasstenarna gör verkligen mycket, tyvärr var det jättesvårt att göra de rättvisa på bild men de glittrar verkligen fint när ljuset når dem.

Vi får se hur länge de hänger med, hittar jag ett par stigbyglarna med stort S i en överkomlig prisklass kanske de här byts ut med tiden. Det får helt enkelt framtiden avgöra!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback