Miro - 30 mars 2013

Publicerat av Jennie Börs den 30 Mars 2013 kl. 22:29 i Ridpass - Miro
Idag red jag äntligen igen, har inte ridit sedan träningen i måndags så jag var verkligen motiverad! Blev ett pass i hoppsadeln där jag valde att till viss del fortsätta jobba på som under måndagens träning.

När jag skrittat fram både för hand och uppsuttet började jag trava längs fyrkantsspåret, jobbade som vanligt med rakriktningen på långsidorna och böjningen i hörnen. I det red jag även lite tempoväxlingar fram och tillbaka för att känna att han var ordentligt uppmärksam på mig. När jag travat åt båda hållen med en bra känsla (kan lägga till att känslan var bra från start!) började jag galoppera i högervarvet, först på fyrkantsspåret och bara rulla igång lite innan jag gick in på en 20m volt. På volten jobbade vi sedan med att få igenom böjningen genom sitsen helt och hållet, exakt samma ridning som i måndags. Red även lite tempoväxlingar och bollade med att rida på framåt och sätta ihop honom. Det är mycket att hålla reda på, men det ger resultat kan jag säga. I det stora hela fick jag en bra känsla, ibland får jag korrigera honom men mestadels flöt det på utan komplikationer.

Efter en liten skrittpaus gjorde vi samma sak i vänstervarvet. Samma tänk runt volten, allting ska ske genom sitsen och i det gjorde jag lite tempoväxlingar fram och tillbaka. Får inte samma flytkänsla eftersom den svaga sidan hamnar ytterst men allt fick jag till en bra känsla där vi kunde ligga varv på varv utan komplikationer, men även här är det mycket ridning och koncentration som krävs. 

Skrittade sedan ytterligare innan jag tog tag i travarbetet. Satte mig ner och släppte till och med stigbyglarna faktiskt, sedan red jag runt på fyrkantsspåret. Jobbade mycket med att variera tempot, förbereda skrittövergångar men sedan rida fram igen i sista sekund samt göra skrittövergångar. Miro var väldigt lydig och fin, rak på rakt spår och böjd på böjt spår dessutom. Travade sedan av lite, på fyrkantsspåret och sedan gjorde jag även lite serpentinbågar för att känna efter hur han kändes i sidorna. Det var inga som helst problem att ställa om honom, han var väldigt mjuk och fin!

Jag är väldigt nöjd med ridpasset. Miro var väldigt samarbetsvillig och kändes fin på alla sätt och vis. Min fina ponny, finns inget jag kan klaga på verkligen!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback