Miro - 25 mars 2013

Publicerat av Jennie Börs den 25 Mars 2013 kl. 21:45 i Ridpass - Miro
Hedenslundträning för Pernilla blev det även den här veckan, Miro har sedan träningen förra veckan laddat upp med massor av skoj och bus.

I framridningen fick jag en väldigt bra känsla, Miro var både avspänd och med på hjälperna. Han travade glatt på där i den låga formen som ingenting, inte en enda protest. I den formen jobbade vi bara på med rakriktning på rakt spår och böjningen på böjt spår, sedan lite tempoväxlingar i det för att checka av.

När träningen sedan började red jag först lite på fyrknatsspåret innan vi gick in och jobbade vidare på volten. Fokusen låg verkligen idag på att alla hjälper fick användas utom handen, inte hel lätt i alla lägen med det fungerade trots allt bra. Jobbade först på 20m volten och sedan minskade vi ner den successivt, började i vänstervarvet och där fick jag lite ostbågskänsla till en början men det blev bara bättre och bättre. Gjorde samma sak i både trav och galopp, Miro försökte verkligen alla vägar ut för slippa komma igenom böjningen till hundra procent, tyvärr hade han en stabil pilot som inte lät sig luras.

Vi gjorde sedan samma sak i högervarvet. Idag var det inte alls samma grava protester med att försöka vända utåt utan idag provade han kanske tre gånger i skarpt läge, sedan försökte han mest bara falla ut på ytterbogen eller trycka sig mot innerskänkeln. Kändes i vilket fall skönt att han inte fortsatte med vändningarna som han gjort, följande ledde nämligen till att vi idag kunde ligga varv på varv på den lilla volten och verkligen ta igenom ordentligt. Fick även göra samma sak i galoppen.

Emellan åt travade och skrittade vi även på fyrkantsspåret, men större delen av träningen arbetade vi på volten.

Jag är nöjd med träningen. Känns bra att han släppt det där han hållt på med i högerböjningen så bra som han gjort, det bevisar även att det bara var trots... Min känsla är kanske inte alltid den bästa i det här arbetet, det är väldigt mycket att tänka på, hjälperna ska komma i rätt ordning och vid rätt tidpunkt. Miro gör dessutom allt för att försöka lura mig och komma undan, fungerar inte den ena utvägen så provar han en annan. Pernilla sa i alla fall det att bitvis släpper han verkligen till riktigt bra och hon trodde inte att tröskeln vi ska över nu är speciellt stor. Det är bara att jobba vidare!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback