Miro - 22 mars 2013

Publicerat av Jennie Börs den 22 Mars 2013 kl. 22:19 i Ridpass - Miro
Idag satt jag på en mycket lycklig och laddad ponny kan jag säga, det fanns bommar inne i ridhuset! Hoppekipage från topp till hov var vi och markarbetspass stod på schemat.

Började med att skritta fram honom för hand en bra stund innan jag satt upp och skrittade lite. Travade sedan igång några varv åt vadera håll, han kändes väldigt framåt och energisk. Han kändes dessutom väldigt jämn och fin. När vi blivit lite varma travade vi över en vanlig bomserie med fyra bommar åt båda hållen, fick en bra känsla och ett bra flyt där över. Galopperade sedan på fyrkantsspåret åt båda hållen, Miro laddade tusan och jag fick allt jobba för att vi inte skulle välta i kurvorna, turboponnyn ville springa mycket fortare än matte. Även om han var framåt så hittade han ändå in i ramen och jobbade bra.

När vi hämtat andan efter galoppen började vi trava cavaletti, bomserien var nu upplagd med block (på lägsta snäppet) längs ena sidan av bommarna. Red så att jag fört red på i kanten som låg på backen och flyttade sedan linjuen successivt mot kanten där de låg upplagda på block. Miro fick jobba på ordentligt med bakbenen kan jag säga, han lyfter dessutom lite mer än han egentligen behöver men han gjorde det ändå bra. För varje gång över bommarna blev han finare och finare. Fick samma fina flyt och känsla åt båda hållen.

Galopperade sedan lite till, längs fyrkantsspåret och även över en bom på ena långsidan. Först var han väldigt lydig och fin i galoppen åt båda hållen, när han fått galoppera över bommen blev det dock lite mer fart i honom. Han blev lite överspelt och ville helst av allt galoppera jättefort, men tillslut lugnade han ner sig i alla fall.

Avslutade sedan med att trava av honom, riktigt fin kändes han då!

Jag är så nöjd med passet, satt verkligen och log åt Miro. Det här med bommar är verkligen helskoj tycker han och på den nivån vi var på idag tycker även jag är rolig, att galoppera över den där bommen fick mig verkligen att vilja flyga över höga hinder med honom (att våga är dock en annan femma...). Mycket power i honom finns det verkligen och han var dessutom väldigt fin att rida i övrigt, väldigt lydig och en bra ridkänsla. Cavaletti är något som kommer användas mycket framöver, det ingår nämligen i min och Pernillas framtidsplanering. Finns bara positiva saker med dagens ridpass, kan inte finna en enda negativ!

En minst sakt ocharmig och dålig bild på Miro från efter dagens ridpass, huvans på tok förstora öron ger inget bättre intryck direkt, haha!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback