Miro - 6 januari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 06 Januari 2013 kl. 18:00 i Ridpass - Miro
På grund av dålig koll på ridhusbokningen hemma i ridhuset blev det idag en tur ut till Hedenslund för lite ridning, som tur var fanns det en tid där. Tur för mig för annars hade jag inte kunnat rida alls idag!

Miro hade massor av energi, kunde knappt skritta till en början för att han var så pigg. Jag började därför med travarbetet ganska på en gång, bättre det än att han ska gå och spänna sig massor i skrittarbetet. Travade först lite åt båda hållen på fyrkantsspåret, valde sedan att rida lite skänkelvikning från spåret in på kvartslinjen, rida rakt fram  en bit samt ställa om för att sedan flytta honom tillbaka till spåret igen. Miro var väldigt energifull men jobbade på bra, i skänkelvikningarna hittade vi verkligen ett bra flyt!

Galopparbetet bestod sedan av fyrkantsspåret och volter. Började åt höger där han kändes väldigt fin, både på rakt spår och på böjda spår. Kunde enkelt vända rida in på en mindre volt utan att någonting ändrades. Sedan kom vi till vänstergaloppen. På fyrkantsspåret fungerade det helt okej, men volterna ska vi inte prata om. När han blir så pigg och på som han var idag flyter högerbogen gärna ut och när man försöker fånga upp den springer han bara mer för att komma undan. Det blev pannkaka av det mesta så fort vi kom in på ett böjt spår, tillslut nöjde jag mig när ett halvt varv av en volt blev bra. Man kan inte få allt helt enkelt och som tur är blir det bara såhär extremt vissa dagar.

Travade sedan lite nedsuttet, på lite serpentiner och böjda spår men även en del på fyrkantsspåret. Avslutade sedan men lite trav och lättridning, red ytterligare lite skänkelvikningar som flöt på fint och red lite på en volt. Vänsterbogen fortsatte att vilja slinka iväg lite och tillslut fastnade jag i mönstret där jag inte vet om det är inbillning eller att den verkligen slinker iväg, då slutade jag när jag fått en någorlunda känsla.

Känslan efter dagens pass är både positiv och negativ. Jätteroligt när han är så pigg och på som han var idag, tyvärr har jag väldigt svårt att komma åt honom när jag rider i hoppsadeln. Får glömma högerbogenincidenten som hände i vänstervarvet och gå vidare helt enkelt. Skänkelvikningarna och en del annat däremellan tar jag däremot med mig! Imorgon är det dags för ny färd till Hedenslund, årets första träning väntar nämligen då.

Nästan två år gammal bild. Luriv Miro och den älskade, gamla ponnyhoppsadeln som jag saknar!

Kommentarer
Kommentar av: Andrietta Svärdh

Gud så fin han är!
Lite lik min kille tror jag :)

Svar: Det är han allt, mycket har dessutom hänt sen just den där bilden togs. :) Jasså, det är han? Hur då? :)
Jennie Börs

2013-01-09 @ 20:27:34
Blogg: http://andriettajosefin.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback