Miro - 11 januari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 11 Januari 2013 kl. 22:53 i Ridpass - Miro
Efter ett x antal planändringar för dagens ridpass slutade det med ett dressyrpass med dressyrsadeln och allt i ridhuset i det absolut senaste laget. Vad gör egentligen folk som inte är i stallet sent en fredagskväll!? Haha.

Miro var i alla fall pigg och glad idag, i framridningen fick jag en bra känsla där det verkligen kändes som bitarna trillade på plats. Han var reglerbar, hade ett fint sug i handen samtidigt som allting bara flöt på. Framridningen idag bestod av skritt och trav på ett fyrkantsspår, red innanför ordinarie spåret för att checka av ordentligt. Red även lite på en volt.

Därefter tog jag tag i och jobbade vidare med övningen som jag fick i läxa av Göran sist (volt i hörnet, diagonalsluta in på hörnlinjen, öppna på hörnlinjen, bakdelsvändning, öppna på hörnlinjen, diagonalsluta ut till spåret), men bakdelsvändning bytte jag ut till en mindre volt tillbaka med slutatänk i då jag inte vill rida för mycket bakdelsvändningar självständigt i dagens läge. Rullade på i övningen genom att bara rulla på och byta varv varannan gång. Fick till ett relativt bra flyt i övningen, Miro ifrågasatte mig lite till och från men skötte det ändå bra.

Min plan var sedan galopparbete, något som blev lite pannkaka. Miro hade energi till att springa till månen fram och tillbaka utan ansträgning och till råga på allt blev han väldigt upprörd av okänd anledning. Han blir då otroligt otillgänglig och svår att arbeta, tog därför en skrittpaus där jag la i från mig spöet och tog några djupa andetag. Travade honom sedan, även där var han upprörd men han hade ett otroligt härligt tryck i sig, satte ihop honom ganska ordentligt och han lugnade ner sig något. Tog därefter tag i galopparbetet igen med ett lite bättre resultat, den upprörda Miro fanns fortfarande där men jag lyckades i alla fall hitta en bra ridkänsla mellan varven i båda galopperna. Energi och tryck i galoppen kunde jag dock inte klaga över!

Travade sedan av honom, satte ihop honom lite extra eftersom han gärna ville springa iväg lite men i det arbetet kändes det bra. Den upprörda Miro fanns fortfarande kvar om än lite mer kontrollerad.

Dagens ridpass känns som det gick i vågor, ibland hittade jag en bra känsla men samtidigt kändes det åt helvete ibland. Är otroligt glad för mitt val av sadel kan jag dock säga, så mycket enklare att få ihop honom i dressyrsadeln sånna här dagar. Tror vi hamnat i en liten svacka för tillfället, känslorna har varit lite blandade efter varje ridpass. På något sätt motarbetar vi varandra, men jag biter ihop och kommer igen. Vet att jag får tillbaka dubbelt så mycket när vi klättrat upp igen, minns den lilla svackan efter tävlingssäsongens avslut: när vi tagit oss ur den satt jag och storlog varje ridpass fram tills den lilla vintervilan!!

Minns att han var precis lika dan under det här ridpasset, vilket är snart ett år sedan nu.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback