Matrix - 30 januari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 30 Januari 2013 kl. 21:52 i Ridpass - Andra hästar
Idag var det dags för årets första hopplektion. Jag började det nya året på samma sätt som jag avslutade förra året, med att hoppa Matrix!

Vi travade först fram, Matrix kändes väl framme för skänkeln men som vanligt är han lite svår att forma och verkligen få fram till handen till en början. När vi travad fram började vi med en övning som gick ut på ett trava över bommar på en volt samt galoppera över galoppbommar på ena långsidan. I volten fick jag jobba lite för att få med hela hästen runt, i högervarvet trycker han säg gärna inåt och i vänstervarvet faller han istället ut. Efter något varv på volten hittade vi dock lagom. Galoppbommarna flöt på som ett rinnande vatten i princip skulle jag vilja säga.

Sedan kom själva hoppövningen igång. Övningen bestod sedan av volten med travbommar, ett räcke (hoppades först i trav och sedan i galopp) som stod parallellt med medellinjen och en serie med upphöjd bom, räcke, upphöjd bom i stuts. Det sattes sedan ihop i lite olika kombinationer, men svårt att berätta i ord hur. Jag och Matrix hittade i alla fall ett väldigt bra flyt genom de små banorna, det enda som hände var att vi kom lite konstigt in i serien en gång men det löste sig bra i alla fall.

Jag är nöjd med ridpasset. Allt känns så tryggt och säkert där uppe på Matrix rygg, trodde aldrig att jag skulle säga det om att hoppa storhäst faktiskt! Men likt som förra gången är han hur snäll som helst, jag styr och bestämmer tempo och han löser resten. Han är dessutom väldigt härlig att rida, schwung i traven och stor, rytmisk galopp.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback