Grey - 5 januari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 05 Januari 2013 kl. 20:20 i Ridpass - Andra hästar
Idag stod det ridning av ridskolepolle på schemat igen, pollen för dagen blev Grey. Lite småhoppning var aktiviteten men trots det blev det mycket markarbete. Fokusen låg på att verkligen hitta den lägre formen och få dem att jobba där.

Till en början red vi på fyrkantsspåret i alla gångarter för att hitta en bra takt, rakriktningen samt oss själva. Grey kändes fin redan från början även om det inte betydde att han var på plats, men det kändes ändå som att han arbetade på i ett friskt tempo och han undvek att bara knäppa av i nacken som han ibland gör. Vi började sedan arbeta på volterna åt höger där första övningen bestod av lite skänkelvikning på den öppna delen, där vi även fick ta understödjande tygeltag för att få in och igång höger bakben ordentligt. Grey började släppa efter ganska på en gång i det arbetet och sedan blev det bara bättre och bättre, bit för bit föll alla delar på plats.

Nästa övningen blev att ställa utåt på volten och sedan aktivera högerbak på det sättet, följande gjorde att han ytterligare hittade ännu ett snäpp av lösgjordhet. När vi sedan bytte varv var känslan ganska bra redan från början, jag fick dock jobba med att fånga in högerbogen eftersom den gärna slant iväg lite. Känslan blev sedan bara bättre och bättre ju mer högerbogen hamnade på sin plats.

Sedan började arbetet med två bomserier längs en långsidan. Grey kändes väldigt fin och lösgjord, vi hittade dessutom bra på bommarna och han fortsatte att trava på fint. Följande gjorde vi åt båda varven och det flöt på bra åt både höger och vänster.

Avslutningsvis fick vi galoppera över små hinder på en linje, där känslan skulle vara "galopp på stället med huvudet nere". Grey blev väldigt stark och på när han insåg att det handlade om galopp och småskutt, men trots det hittade vi till rätt typ av galopp och allting flöt på väldigt bra. Jag hittade verkligen känslan, där ryggen verkligen kom upp samtidigt som jag kände tryck i handen och från bakbenen.

Jag är så otroligt nöjd med dagens pass, det blev ett långt pass men hade garanterat kunnat ridit en kvart till kan jag säga då det givit mig en ännu bättre känsla. Han kändes verkligen fin och det jag fick känna av i galoppen, underbart. Finns ingenting att klaga på verkligen. Jag är så nöjd med honom, han är verkligen trevlig att rida när man hittar honom. Mycket att ge har han allt!

Underbar bild från början av sommaren 2010. Älskar uttrycket i Grey när han galopperar bortåt i sommarhagen och fina älskade Zanzibar som står där i bakgrunden med öronen spetsande och tittar på honom. 

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback