Goliat - 24 januari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 24 Januari 2013 kl. 22:05 i Ridpass - Andra hästar
Idag red jag med på mammas lektion igen, istället för en annan i hennes grupp. Fick byta ner mig till en betydligt mindre fux jämfört med gårdagen, nämligen Goliat.

Vi började med göra lite halter från skritt på långsidorna, jag hade lite svårt att verkligen få igenom mina halvhalter till en början men varje halt blev i alla fall bara bättre och bättre. Vi travade sedan fram längs fyrkantsspåret och där fick jag göra ungefär en miljard halvhalter för att han inte bara skulle springa ifrån allting, vilket han dock lyckades med lite till och från i alla fall. Vi galopperade lite sedan och där var det samma sak som gällde, han försökte springa och jag gjorde halvhalt på halvhalt.

Efter lite skritt började vi sedan övningen, som bestod av tre serpentinbågar över medellinjen där bågarna låg något innanför spåret. Till en början red vi bara bågarna "rätt upp och ner" i trav, men sedan lades en skrittövergång till över medellinjen i första bågen och senare även en galoppfattning över medellinjen i andra bågen och sedan skulle galoppen behållas genom kortsidan med ett avbrott efter hörnet. Övningen gick helt okej, jag fick fortsätta jobba på med halvhalterna för att få honom att vinkla bakbenen och sedan nyttja det böjda spåret så mycket som det bara gick. Övningen gjorde vi i båda varven.

Avslutningsvis travade vi av längs fyrkantsspåret med en volt på varje kortsida, där lyckades jag äntligen få igenom det sista. När han väl släpper igenom blir det dessutom så mycket enklare, för har han väl kommit över spärren så är han liksom på rätt sida ridmässigt. När han väl kommer dit är han väldigt trevlig att rida, men innan dess gäller det att hålla tungan rätt i mun och bara göra sina halvhalter.

Jag är rätt så nöjd med ridpasset, har gått så mycket bättre när jag ridit honom kan jag säga. Men som Pernilla sa är finns det mycket bättre övningar för att få loss honom och hon tyckte i alla fall att jag jobbade honom bra utifrån förutsättningarna. Men men, man kan inte alltid få toppkänslan!

Karin och Goliat hösten 2011.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback