Samritha - 6 februari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 06 Februari 2013 kl. 22:10 i Ridpass - Andra hästar
Från liten ponny upp til stor häst, red Samritha på lektionen direkt efter Miro. Vi hade hoppning och det var faktiskt första gången som jag hoppade henne, så nu har jag hittat ytterligare en fux som jag kan hoppa!

Vi började med att rida fram i trav och galopp åt båda hållen längs fyrkantsspåret, Samritha vra väldigt pigg och glad så fick verkligen fokusera på takten för att det inte skulle gå för fort. Fick dessutom räta upp henne en del för att få med höger bak. Vi började sedan med en övning, där vi flyttade skänkelvikning på hörnlinjen och travade bommar på en linje som gick från strax innan kortsidans bokstav (A eller C beroende på varv) till kortsidans mitt. Fick till ett bra flyt på både bommarna och i skänkelvikningarna i båda varven.

Sedan var det dags för lite hoppning. Den slitgiltigta övningen gick ut på att vi skulle vänta upp på travbommarna från C, sedan ut till väggen på en båge för att sedan vända in på samma linje fast bakvänt (eller hur det ska förklaras) och travhoppa ett räcke där vi skulle komma fram strax efter A, sedan skulle vi galoppera genom hörnet och direkt vända in på en kortare snett igenom och hoppa ett annat räcke i galopp, landa i galopp och bryta av till trav i hörnet för att sedan vända upp bakvänt på bomserien igen. Övningen delades dock upp så vi la på ett moment i taget.

Jag tycker att det gick bra, Samritha blev lite småtaggad och ville gärna galoppera efter travbommarna innan travräcket, vissa gånger höll hon traven och andra gånger fick jag helt enkelt bara ta tillbaka henne i trav igen. Det hela flöt på väldigt bra, lite svårt med övergången till trav från galopp men allt går bara man vill. Allting kändes väldigt säkert och jag kunde lite till fullo på henne. Avslutningsvis tog vi båda hindren i galopp, dock svårt att förklara hur det gick till. Det gick bra även det i alla fall.

Jag är nöjd med dagens lektion, det känns så skönt att kunna sitta upp och hoppa en ny häst utan att det känns läskigt. När vi travade av fick jag dessutom en bra känsla även utanför hoppningen. Finns inte mycket att klaga på, skulle väl vara alla sura miner mot pojkarna i så fall, men det är smällar man får ta tycker jag.

Kommentarer
Kommentar av: Anonym

kul

2013-02-07 @ 19:07:36
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback