Jumanji - 21 februari 2013

Publicerat av Jennie Börs den 21 Februari 2013 kl. 22:31 i Ridpass - Jumanji
Igår lyckades Johanna och Pernilla övertala mig att hoppa istället för Johanna på hennes lektion idag, eftersom hon inte skulle hinna vara med. Sagt och gjort blev det helt enkelt lite hoppning för mig och Jumanji idag, tredje gången och senast var i september(?) om jag inte minns helt fel!

Vi började med att trava igång lite längs fyrkantsspåret, fick göra små tempoväxlingar både framåt och tillbaka. Jumanji var lite spänd men det är bara att göra rätt och låta honom ta sin tid på sig, annars blir det bara värre. När vi travat i båda varven började vi med en liten övning, i galopp. Där skulle vi hoppa över ett litet blockhinder som låg på mitten av kvartslinjen på ena långsidan, emot och efter skulle det vara en kortare galopp. På den andra långsidan skulle vi istället öka galoppen. Vi gjorde det här i vänstervarvet och det fungerade bra, Jumanji trixade med lite galoppombyten och var ganska på men det löste sig bra ändå.

Nästa övning var att hoppa tre små hinder på en volt, två bommar låg på block och det tredje var ett lågt räcke. Började i högervarvet och det flöt på bra, mot sista blockhindret stal han lite väg och tryckte sig inåt men annars gick det bra. I vänster gick det också bra, men där fick jag göra det två gånger för att få till det med rätt galopp och allt. Jumanji var väldigt taggad innan vi skulle fatta galopp kan jag säga, han kunde inte slappna av för fem öre eftersom han visste vad som väntade.

Avslutningsvis hoppade vi en linje med tre hinder, först in på ett räcke från kortsidan som stod lite böjt, fyra språng till en oxer som stod rakt mitt på långsidan, fyra språng till ett räcke som stod böjt ut mot kortsidan igen. Började i högervarv, första vändan blev jag lite kontrollfreak mot oxern vilket resulterade i ett extra språng innan den men när jag tog om det igen blev det bra. Det samma hände när jag provade åt vänster, första gången blev jag kontrollfreak mot oxern men sedan blev det bra när jag kom en gång till. Valde sedan att vara nöjd, utan att rida på tre galoppsprång mellan hindren istället, bara för att spara på min bra och självsäkra känsla.

Travade sedan av lite åt båda varven, Jumanji hittade till en bra låg form. Han arbetade på bra ur alla synvinklar där verkligen. Jag är nöjd med hoppasset, Jumanji är så härlig att hoppa med verkligen. Han har en mycket härlig språngkurva och jag kan faktiskt lita på honom, han gör det jag ber honom om. Beröm till både ponny och ryttare!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback