PRAY if it's a pony

Publicerat av Jennie Börs den 13 December 2013 kl. 21:26 i Allt & inget
Jag gissar på att de flesta hästmänniskor har hört påståenderna om hur de olika könen ska bemötas? En valack talar du om för vad den ska göra, en hingst frågar du och ett sto diskuterar du med (alternativt skickar in en lång skriftlig ansökning). Jag har länge funderat på vart jag ska placera Miro, för han är inte en valack som gör som du säger. Idag fick jag däremot svaret på mina funderingar när jag kollade min instagramfeed.

Som de flesta vet har Miro väldigt mycket åsikter, han är en ponny som vet vad han vill. Han har även sina dagar, ena dagen arbetar han emot dig och nästa arbetar han med dig. De dagar han är snäll kan du mycket väl säga till honom vad han ska göra i ridningen, men samtidigt måste du som ryttare vara konsekvent på hans svar: det är nog egentligen bäst att fråga. De dagar han är på mindre bra humör ifrågasätter han allt, som ryttare måste du helt enkelt diskutera dig fram. Han är alltså i de avseenderna både en valack, en hingst och ett sto i sin personlighet.

Idag läste jag däremot det mest klockrena, "be (alltså till högre makter) om det är en ponny", och ja, det stämmer så bra! För allt var det nästan så att jag bad för att Miro skulle bli en snäll liten ponny under de värsta perioderna samtidigt som jag mutade honom med godis.

 
Frågan är ju vad det var som gjorde att Miro blev en lite mer samarbetsvillig ponny, inte tror jag det beror på böner i alla fall. Jag tror det har att göra med tålamod, ödmjukhet och arbete bland annat. Oavsett vad så älskar jag honom för den han är och för min del får han gärna ha lite åsikter och humör så länge det inte går överstyr. Nu är han precis lagom i humöret, jag ber för att det ska hålla i sig!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback