Miro - 7 december 2013

Publicerat av Jennie Börs den 07 December 2013 kl. 23:21 i Ridpass - Miro
Idag har jag och Miro tränat igen, men den här gången för Pernilla. Vi fortsatte med grundridningen, den här gången la vi däremot mer fokus på själva ställningen.

Jag tror att väderomslaget till kallt och snö påverkat Miro, det hör inte direkt till vanligheterna att han börjar passen med  fågelskådning. Han kan vara spänd, men han brukar fortfarande inte gå med huvudet i vädret. Efter en liten startsträcka var han däremot med på planeten igen.

Första delen av träningen jobbade vi på medellinjen. Vände från C upp mot spegeln och böt varv nere vid A varje gång. På medellinjen skulle jag hålla Miro rak men ställd i nacken åt det håller jag kom ifrån. Inte helt lätt att få till lagom med ställning samtidigt som rakriktningen är på plats. Längs långsidorna fick jag variera mellan skrittövergång eller galoppfattning följd av en 12m volt.

I traven släppte Miro till och travade på bra, galoppen blev däremot stuttig eftersom bakbenen blev raka och spända. Fick därför ligga på mittvolten och jobba honom i både trav och galopp, samtidigt som jag verkligen jobbade med att få in honom i min ram.

I helhet är jag nöjd med träningen, bitvis kändes han väldigt fin. Galoppen behöver trimmas till lite igen efter den lugna ridningen så att han verkligen slappnar av i sina raka bakben. Tror även att de kan hänga ihop lite med det som jag beskrev i början, för såhär spända har de inte känts innan även om jag känt att de inte varit helt så loss som i slutet av tävlingssäsongen.

Jag gav honom en bra ram idag för jag verkligen satt upp och gjorde lagom mycket av det jag skulle. Gäller bara att tänka på att jag i högervarvet inte får bli att luta mig lite innåt när han faller ditåt samtidigt som jag i vänstervarvet måste vara uppmärksam på att han inte skjuter mig ifrån mitt ytter sittben.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback