Miro - 19 december 2013

Publicerat av Jennie Börs den 19 December 2013 kl. 19:24 i Ridpass - Miro
Äntligen lite dressyrträning igen, var trots allt två veckor sedan sist. Känns lite galet när det plötsligt går så lång tid mellan träningarna, jag tränade ju väldigt intensivt under hösten. Skönt att få ögonen på sig och det bästa av allt: jag sitter på en positiv ponny!

I den individuella framridningen han jag checka av lite tempoväxlingar och övergångar i framför allt trav. Det kändes bra, Miro accepterade och jobbade på. När själva träningen började arbetade vi till en början på medellinjen och jobbade med ställning i nacken med rakriktad häst där det märktes skillnad från förra träningen, min egna träning har gett resultat. Flera saker lades på med tiden och tillslut gjorde vi åttvolter och övergångar mellan massor av olika gångarter. Det gällde att vara snabb för det hände mycket!

Fick sedan sätta Miro i en tajtare ram och rida längs fyrkantsspåret samtidigt som vi jobbade med att han skulle ta hjälperna ordentligt. La jag till skänkeln skulle han växla upp på en gång och om inte la jag till spöet lite lätt, sedan växlade vi upp flera växlar på rad för att sedan växla ner lite igen. Tillslut förstod Miro mycket väl vad vi ville och svarade både fram och tillbaka som ingenting! Red i både trav och galopp med tempoväxlingar, i galoppen fick jag även rida över i förvänd för att sedan rida tillbaka i rätvänd igen.

Känsla under dagens träning var först lite medelmåtta, ibörjan kändes det inte som att jag hade Miro helt med mig utan det var svårt att få med de där bakbenen. Den känslan ändrades däremot, på slutet kändes det så bra när han kommit igång. Vi kunde enkelt växla tempot och reaktionerna kom på en gång, han kändes explosiv helt enkelt. Han försöker däremot komma undan lite med högerbak, det gäller verkligen att känna efter att det hela tiden är på plats.

Jag red bra också, speciellt i slutet. Mina största "att jobba på" just nu är att sluta snegla ner åt höger (varför har jag börjat med det igen?) och att verkligen känna att jag får med mig ytteraxeln fram på böjt spår i vänstervarvet. Det där med att få med mig ytteraxeln har jag nog svårast med att rätta till, måste verkligen fokusera på det eftersom jag annars inte får med mig yttersidan i vänstervarvet ordentligt vilket gör att han smiter undan med höger bak. I övrigt fick mina magmuskler verkligen känna att de levde idag, det är inte en enkel match att sitta emot när Miro verkligen får igång växlarna. Idag utmanade vi dessutom lite extra på den fronten mot tidigare. Jag är i i alla fall väldigt nöjd med både mig och Miro i helhet idag!

Kommentarer
Kommentar av: Maja

Hejsan! Kul att du börjat blogga igen!! Tänkte höra om du gör designer till andra? :)

Svar: Vad roligt att du tycker det! :) Tyvärr gör jag inte det då tiden inte räcker till, men jag funderar på om jag eventuellt ska lotta ut min förra design vid ett senare tillfälle!
Jennie Börs

2013-12-19 @ 21:26:23
Blogg: http://majawallstrom.blogg.se/
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback