Miro - 11 & 13 december 2013

Publicerat av Jennie Börs den 13 December 2013 kl. 21:47 i Ridpass - Miro
Onsdagens och dagens ridpass liknade varandra lite grann, därför kommer det små anteckningar för dessa i samma inlägg. Båda passen har genomförts på egen hand i ridhuset med dressyrsadeln på.

I onsdags jobbade jag på medellinjen mot spegeln i stort sätt hela passet, låg sedan lite innanför ordinarie fyrkantsspår. Började med att bara enkelt rida upp på medellinjen och hålla honom rakriktad samt ställd åt det håll jag kom ifrån och rakställde och ställde om strax innan det var dags att byta varv, varierade sedan med övergångar och tempoväxlingar på långsidorna. I galoppen gjorde jag så att jag fattade galopp på långsidan och bröt av strax innan det var dags att byta varv igen, även här var det rakriktad och ställd åt galopphållet som gällde. La även in lite volter längsmed långsidorna efter en stund. Nästa övning i trav la jag in två volter längs medellinjen, gjorde så att första volten la jag åt motsatt håll från det varv jag kom ifrån och sedan nästa volt åt andra varvet: allt för att få rakställa och ställa om innan det var dags for volt/varvbyte. Galopperade ytterligare lite sedan, den här gången la jag en volt efter medellinjen istället för att se att vi kunde hitta rakt upp på medellinjen igen.

Jag är riktigt nöjd med arbetet, gav helt klart det resultat jag ville. Travarbetet är bra, den känns liksom "luftig" på något sätt och jag kan bolla lite med tempo och övergångar utan problem. Galoppen är lite jobbigare men idag kändes den inte lika kantig som under förra träningen, skönt! I det stora hela jobbade Miro på bra och jag tycker även att jag skötte mig bra. Jag red lugnt och sansat, fokuserade även en del på mina brister vilket ledde till ett bra slutresultat. När jag travade av kändes det nästan som Miro växte 1dm!

Bild från i våras.

Idag började jag passet på samma sätt längsmed medellinjen i både trav och galopp. I traven har jag tidigare fått jobba med att korrigera bogarna efter som de gärna slinker iväg, tanken är ju trots allt att ställningen bara ska märkas i nacken, men idag var han riktigt duktig i det arbetet från början. Behövde enbart korrigera pyttelite, övning ger färdighet. I galoppen kände jag däremot att bakbenen var spända och då blir galoppen bara tråkig, jag bröt därför medellinjesplanen som jag hade från början.

Istället la jag mig på mittvolten och galopperade. Galoppen kändes fortfarande väldigt platt och tråkig eftersom bakbenen var på tok för raka. Började istället att arbeta honom i förvänd galopp på volten, riktigt bra övning! Bakbenen kom mycket bättre på plats och jag får samtidigt träna en av mina svagaste sidor: gör så lite som möjligt men mycket som nödvändigt. Jag blir lätt att stressrida på svårare förvända linjer när jag känner att allt inte är på plats, idag satt jag däremot bara och väntade ut och gjorde lagom mycket. När jag ridit i förvänd i båda varven kändes han mycket bättre, galoppen blev inte alls lika stötig och speciellt i högervarvet fick jag en riktigt härlig känsla!

Även idag är jag nöjd med arbetet! Miro var duktig och jag lika så, även idag fick jag en härlig känsla under avtravningen. Tycker att det känns bra att jag kan vara så pass på mig själv även när jag rider själv, jag fokuserar mycket på mig själv just nu när jag rider för verkligen känna att jag gör rätt. Så fort någon blir tokigt analyser jag dessutom, varför? Ibland förbereder jag för dåligt, ibland blir jag för "ivrig" i min ridning och ibland lurar Miro mig att göra något för att underlätta för sig själv.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback