Jumanji - 25-27 december 2013

Publicerat av Jennie Börs den 27 December 2013 kl. 22:15 i Ridpass - Jumanji
Det har även blivit Jumanjiridning under dessa dagar, Johanna har nämligen fått ont i ryggen. Jag tackar inte nej till extra ridning nu när det är lov men tycker synd om Johanna, på lovet vill man ju trots allt rida.

På juldagen fick jag ta över av Johanna eftersom hon hade så ont. Han var uppvärmd och klar så travade och galopperade bara något varv innan jag travade cavalettibommar även med honom. Han var riktigt duktig, just cavaletti kan han ha lite svårt för men nu var det inga problem. Vi längde även ut mellan bommarna så han fick sträcka ut. Är alltid svårt att gå från Miroridning till Jumanjiridning, mycket lättare att göra bytet tvärs om, men tyker ändå att det gick bra. Jumanji slappnade av mer och mer, på slutet var han fin.

Igår åkte dressyrsadeln på och vi red ett väldigt grundläggande pass. Jumanji har varit väldigt spänd efter sin vintervila och därför har vi börjat om från början igen, det vill säga: unghästridning. Handen bred och låg för att visa honom vart han ska söka sig nerå, sedan får man rida framåtlutad (för att handen ska kunna vara i rätt position) i lättridning samtidigt som man får kräva så mycket han tillåter av skänkeln. Sedan rider vi runt så på mittvolten. Känns helgalet, ser inte helt vackert ut men jäklar vilken bra effekt det ger! Han slappnar av väldigt fint och hittar in i ramen, succesivt kan man kräva att han ska trava/galoppera lite mer och överlivet och handen kan komma upp. Red en del tempoväxlingar när han slappnat av och jag fick en bra känsla överlag.

Idag blev det ett mer ordentligt dressyrpass. Började med unghästridningen som han idag fattade på en gång, kunde ganska snart börja räta upp mig. Red på mittvolten i trav och galopp i en kvart kanske, sedan fick han lite skrittpaus innan jag fortsatte med mer jobb. Jobbade med öppnor på långsidorna först och flyttade de sedan till medellinjen, i början fick jag rida öppnorna i lättridning med en låg hand men tillslut kunde jag till och med sitta ner de utan att han spände till. Avslutade med lite travoch galopp på fyrkantsspåret med tempoväxlingar, Jumanji kändes väldigt mjuk och tillfreds. Väldigt nöjd med honom.

Det roliga med Jumanji är att han är så oerhört arbetsvillig och att han alltid försöker. Han vill verkligen göra rätt, men han kräver sin tid och framför allt: du får aldrig stressa fram något. Det gäller att försiktigt fråga om man vill ändra något, annats blir han lätt spänd igen. Samtidigt är han väldigt hemma så snart han förstår något, som idag till exempel kunde jag nästan börja där jag slutade under gårdagens pass just för att han greppat vad jag verkligen ville åt.

Jag måste däremot hela tiden tänka på att anpassa min ridning. När Jumanji väl kommer på plats har jag väldigt lätt för att komma in i Mirotänket och det fungerar inte alls, stackars Jumanji förstår ingenting. De här dagarna har jag däremot skött allting väldigt bra och verkligen anpassat mig efter Jumanjis förutsättningar.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback