Säterbygdens Ridklubb: 21 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 21 April 2013 kl. 21:50 i Tävling
Idag har vi haft programridning på klubben, givetvis var jag och Miro med! Enligt min planering skulle jag tävlat i Köping igår men jag valde att återta min anmälan och satsa på programridningen istället. Det ger en så mycket mer att få feedback precis efter avslutad ritt muntligt istället för enbart ett papper med siffror och kommentarer!

Jag valde att rida den nya lagtävlansprogrammet, enligt planen hade jag tänkt rida det i Köping men ångrade mig av vissa skäl. Det var däremot ett självklart val på programridningen med tanke på att det är bra att få testa på när det ändå inte är "blodigt allvar".

Lag 13
Framridning: Framridningen skedde ute på stora ridbanan, Miro var väldigt taggad och på gång kan jag säga. Efter framskrittning både för hand och uppsuttet började jag trava igång, han var då lite lika som under gårdagen och sprang mest utan att ta för sig i arbetet. Jobbade honom lite på volt vilket gjorde det hela bättre, men bra blev det inte förens efter vi galopperat lite. I galoppen ville Miro gärna bestämma tempot, det vill säga så fort som möjligt, tyvärr delade jag inte hans åsikt.

Jag jobbade mycket med övergångar, framför allt mellan trav och galopp men även skritt och galopp. Han blir mycket kvickare i de övergångarna jämfört i skritt och travövergångar då han gärna släpar bakbenen lite efter sig. Galoppövergångarna gör att han däremot blir kvickare och verkligen tar för sig mycket bättre! När jag fått en bra känsla i galoppen red jag lite skänkelvikningar, fick till några helt okej men han stod emot lite för mycket för att vi skulle hitta flytet. Red även igenom de förvända delarna ur programmet. Ridkänslan varierade, bitvis kändes det väldigt bra och där emellan kändes det bra. Tyvärr ruskar och flänger han till med huvudet med jämna mellanrum trots att jag smort in honom med flugmedel, förbaskade jäkla flygfän!

På banan: När vi kom in i ridhuset var Miro förvånadsvärt lugn och avslappnad. Han gjorde ingen större grej av något, travade runt något varv innan starsignal med en bra känsla. Själva programmet flöt bra, i travdelen stod han emot en del och när i princip hela travprogrammet består av skänkelvikningar och mellantrav snett igenom känns det lite extra. I halvcirklarna blev han spänd och började skrika, tyvärr. Avspänd i skritten, sedan är det lite svårt att få fram näsan på honom. Galoppdelen fixade vi med bravur, inte en enda större miss där! Miro kastade sig visserligen ordentligt precis efter andra fattningen, det var vid dörren i läskiga hörnet och Johanna sa att de slängde ut mat i hagarna utanför så det var antagligen det. Fick i alla fall göra om och sedan flöt det på bra. I galopp-skritt-galoppdelen på medellinjen i slutet blev han även lite laddad och kan inte riktigt spänna av, vilket ledde till travinslag i skitten och en spänd fattning.

Jag är nöjd med ritten. Första gången vi rider igenom hela programmet och jag är nöjd med det flyt vi hittade och att vi inte gjorde några större missar. Visst tappar han en del bjudning men det kommer tids nog. Fick beröm för hans grundform och takten/rytmen, även för bra vägar och en stabil sits. Att bristningen ligger i framåtbjudningen och elastisiteten var ingen större nyhet. Fick i alla fall lite tips och idéer på hur jag ska jobba vidare för att hitta det sista, för i dagens läge är det verkligen just den där framåtbjudningen som saknas för att vi ska gå från medelmåttaritter till riktigt bra ritter.

Siffrorna blev jämna. I travdelen är det 5or i princip rakt igenom, lyckades få en 6a på ena skänkelvikningen. 6or i skritten och genom i princip hela galopprogrammet, bortsett från skrittfattningen på en 5a och galopp-skritt-galoppövergångarna där vi fick en 4a. Det känns överraskande att vi gjorde ett bättre galopprogram än travprogram, det brukar vara tvärs om. Tror det har att göra med att travprogrammet i mångt och mycket innehåller våra största svagheter och där vi verkligen kan samla poäng började han skrika. Det känns i alla fall bra att vi samlade 6or i galoppdelen, jag menar tänk när jag verkligen få ihop honom och kan rida! Samma sak gäller i travprogrammet, det finns mer poäng att hämta. Jag har fått slutsumman til 56,21% två gånger nu så litar på att jag räknat rätt, ett resultat som jag absolut är nöjd med!


Är väldigt nöjd med dagens outift! En marinblå huva hade varit pricken över i:et, har en men den gör sig tyvärr inte bra under pannbandet på tränset. Aja, den svarta passar bra in den också. Jag är även medveten om att han tippar bakom lodplanet och varför han gör det.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback