Rebell - 24 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 24 April 2013 kl. 22:00 i Ridpass - Andra hästar
Idag stod det hoppning med kontrolltema på schemat för veckans lektion, jag fick rida Rebell. Har bara ridit dressyr på honom en gång innan och det var innan jul någon gång, men idag fick jag rida honom igen och dessutom hoppa honom.

Vi fick börja med att trava fram självständigt. Jag la fokusen på att det skulle gåatt variera honom och att han skulle få med sig högersidan ordentligt eftersom den är lite svagare. På långsidorna red jag lite tempoväxlingar och sedan la jag in lite volter här och var på det. Tycker att jag fick igenom min plan bra, Rebell kändes fin på alla sätt! Vi tog sedan galoppen gemensamt, där skulle vi länga längs ena långsidan och sätta ihop genom kortsidan och även lägga en volt i ett hörn. Även i galoppen fick jag en bra känsla.

Vi började sedan med hoppningen. Först skulle vi trava en slalom/serpentin på kortsidan innan vi svängde upp över en bomserie som låg längs långsidan och fortsätta travhoppa ett räcke. Det fungerade fint, jag tyckte det var lite svårt med travhoppningen då han inte riktigt tog tag ordentligt i hindret men det fungerade fint ändå. Vi byggde sedan upp travbommarna till ett räcke och kom på samma sak, hittade honom bättre i travhoppningen (första räcket) och hittade bra flyt till nästa hinder. En gång blev jag lite för bromsande men det var en bra lärorunda, för då märkte jag den stora skillnaden.

Tillslut byggde vi ihop en bana. Började på samma sätt, med en slalom/serpentin på kortsidan och sedan vända direkt upp på travräcket och en 5 galoppsprång till ett räcke till. Sedan galoppera genom kortsidan och bryta av till trav, vända in på diagonalen och trava över en bomserie och sedan travhoppa räcket på linjen igen. Landa i galopp och sedan vända upp och hoppa ett räcke på nästa långsida. Första vändan blev bra förutom att travräcke nummer två kom lite oväntat, andra blev mycket bättre med travhoppningen även om det inte blev helt bra. Tog sedan om allt utom sista räcket en gång för att få till travhoppningen, och då blev det bra!

Jag är väldigt nöjd med passet. Rebell var väldigt trevlig att hoppa, i travhoppningen blev han dock lite i sin egen värld så jag fick verkligen tänka på att få upp huvudet på honom. Annars flöt allting på väldigt bra!

En bild på Rebell från förra vintern när han precis kommit, nu är han lite vitare... :)

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback