Miro - 30 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 30 April 2013 kl. 21:26 i Ridpass - Miro
Ni kan inte ana hur jag gått och laddat för dagens ridpass sedan jag vaknade i morse, har verkligen längtat efter att få komma upp på Miros rygg efter fyra dagars uppehåll. Vi tog oss i alla fall ett pass ute på ridbanan i hoppsadel, med fokus på tempoväxlingar.

Efter framskrittning både för hand och uppsuttet började vi trava, valde att lägga mig på ett fyrkantsspår runt hela paddocken men någon meter innanför staketet. Miro var lite motvillig, ville helst släppa högerbak något och han hade ingen speciell power i sig. Travade i alla fall några varv åt båda hållen, sedan tog vi lite galopp! Red ett kontrollvarv nedsuttet och sedan lät jag honom rulla på i lättsits med lite variationer i tempot, följande fick honom att vakna till lite vilket gjorde att han blev lite bättre i traven.

Valde dock att arbeta vidare med galoppen, fattade galopp från skritt och jobbade sedan med att växla språngens längd. Började med 10 tillbaka och sedan 10 framåt, sedan jobbade jag successivt bort ett språng i taget tills vi var nere i 5 språng för vardera växel. Miro blev väldigt på och lite stark, han ville helst bara galoppera fort. Men fick i alla fall till en bra känsla trots det.

Avslutade sedan med lite travarbete. Fortsatte runt det stora fyrkantsspåret och la in lite tempoväxlingar men även lite skänkelvikningar in och ut från spåret. I skänkelvikningar fick jag till en början inget bra flyt, men sedan insåg jag att jag glömde byta sittben och därefter blev det mycket bättre. Fick i alla fall en bra känsla, Miro ville gärna bli lite springig så fick jobba med det hela tiden.

Jag är i alla fall nöjd med passet. Miro skötte sig bra även om han blev på och lite springig, men det kan vara lite positivt också. Fokusen är inte den bästa utomhus ännu heller, han vill gärna titta sig omkring men det blir bättre för varje gång tycker jag. Men men, i det stora hela är jag nöjd. Hittade till en bra låg form och det kändes som jag kunde variera honom bra tillslut.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback