Miro - 22 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 22 April 2013 kl. 21:40 i Ridpass - Miro
Idag stod dressyrträning i Hedenslund för Pernilla på schemat, lika roligt och välbehövligt som alltid!
 
I den individuella framridningen var Miro väldigt springig och på, red mycket på volt där jag jobbade med att verkligen få honom runt skänkeln. Följande gjorde honom lite lugnare, men han ville ändå springa så fort han fick chansen.
 
När själva träningen började startade vi med att rida på volten någon meter innanför vändningspunkterna, trav och nedsittning. Fortsatte att jobba på med böjningen där, Miro blev snart lugnare och han böjde sig bra runt skänkeln. Red sedan lite längs fyrkantsspåret och på långsidorna gjorde vi lite skänkelvikningarna i etapper med trav i framåttänk emellan. Miro kändes fin, växlingarna mellan skänkelvikningarna och traven i framåttänk gjorde dessutom honom bara gott då han bara blev finare och finare. Vi red både på volten och gjorde skänkelvikningsövningen i båda varen.

Vi gick sedan över och jobbade lite skritt, några meter innanför fyrkantsspåret med fokus på rakriktningen. I det fick jag sedan ställa honom inåt och när jag fått ett bra svar i både ställning och rakriktning fick jag göra en liten volt tillbaka som förberedning inför bakdelsvändningar. Idag kom vi dock aldrig så långt att vi tog igenom några ordentliga vändningar på bakdelen.

När vi jobbat en del i skritten började vi jobba i trav på fyrkantsspåret innanför spåret, fortfarande fokus på rakriktningen och att han skulle vara ordentligt ställd och böjd genom kortsidorna som blev som ett enda böjt spår. På långsidorna fick jag även lägga några volter in till meddellinjen så de blev max 6m i diameter men det fungerade bra ändå! Vi gjorde samma sak i galoppen sedan, med volterna också och det var inga större problem det heller. Jag fick en bra känsla i både traven och galoppen, han kändes verkligen fin! Avslutade sedan med att lägga ner formen på volten som avslutning i trav under lättridning. Även där kändes han fin.

Jag är helt klart nöjd med träningen! Ridkänslan var bra, jag kände mig stark och stabil i sitsen och allting flöt bara på helt enkelt. Det finns inte så mycket att klaga på faktiskt!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback