Miro - 1 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 01 April 2013 kl. 21:34 i Ridpass - Miro
Idag stod dressyrträning här hemma i Säter för Pernilla på min och Miros planering.

Började med att rida fram lite individuellt som vanligt, fokuserade mest på rakriktning och böjning runt på fyrkantsspåret i en bra takt och i ett bra tempo i trav och skritt. Miro kändes väldigt mjuk och fin samtidigt som han hittade ett framåtläge.

Själva träningen inriktade sig sedan framför allt på mittvolten, med block vid varje vändningspunkt. På meddelinjen låg det två som vi skulle rida emellan medan det vid långsidorna enbart låg ett innanför spåret. Fick börja med att hitta voltspåret ordentligt i trav nedsuttet åt vänster, efter något varv la vi in skrittövergångar mellan blocken på medellinjen. Till en början blev det mest tvärstopp in i övergångarna men de blev lite finare för varje gång och efter en stund flöt övergångarna mellan skritt och trav riktigt bra. När vi fått till flera bra övergångar togs de bort och vi red enbart runt på voltspåret. Vi bytte sedan varv och gjorde samma sak åt andra hållet med övergångar och även att bara följa voltspåret.

Galopparbetet bestod av att vi från trav fattade galopp mellan blocken på ena sidan medellinjen för att sedan galoppera ett halvt varv och göra ett avbrott till trav mellan blocken på andra sidan medellinjen, så flöt det sedan på. Galoppfattningarna blev bara bättre och bättre för varje gång, vi hittade verkligen ett flyt och fick till väldigt fina fattningar. Avbrotten var inte så tokiga de heller, Miro blev dock väldigt väldigt på efter avbrottet men det är bara att bita ihop och lugnt hitta tillbaka till rätt tempo. Gjorde samma sak åt båda hållen och hittade samma bra känsla åt vardera håll!

Avslutade sedan med ytterligare lite trav på mittvolten. Vi red lite vänd genom volten och i högervarvet minskade vi även volten något, helt utan större protester från Miros sida! Kände verkligen hur jag hittade honom mer och mer, länga voltspåret och det följde även med när vi red lite på fyrkantsspåret.

Jag är väldigt nöjd med träningen! Det kändes som att blocken gjorde mycket idag, det är så mycket enklare att fokusera när det finns tydliga punkter för vart spåret verkligen ska rida. Kändes även som jag kunde hitta en bra kommunikation mellan hjälperna och trots att det är mycket att hålla reda på så flöt det på bra. Jag kände verkligen att jag hittade knapparna idag och känslan blev bra. Har flera bra galoppfattningar att ta med mig dessutom. Nöjda, glada och svettiga var både jag och Miro efter träningen!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback