Jumanji - 24 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 24 April 2013 kl. 21:50 i Ridpass - Jumanji
Jag och Johanna körde på ponnybyte idag. Det var ett tag sedan jag red Jumanji nu och han har dessutom kommit in i en liten period nu, så jag var förberedd på att passet inte skulle ge den bästa ridkänslan. Vi red dessutom ute på ridbanan och det blåste på skapligt mycket.

När vi skrittat fram både för hand och uppsuttet började jag trava lite på ett fyrkantsspår, han var otroligt spänd och trippig i steget. Jag valde därför att lägga in galoppen tidigt eftersom det får honom att slappna av bättre, vi tog därför och galopperade runt hela ridbanan. Jumanji var fortfarande spänd och sådär, men det var en mycket behagligare känsla än i traven.

Vi la oss sedan på en stor volt, började i skritt innan vi började trava. Sedan red vi där resten av passet, bytte varv emellan åt och skrittade lite men mesta delen trav. Allt jag gjorde var att göra mitt och vänta på att han släppte till och efter. Handen still för att bara finnas där om han ville ta tag i den ordentligt och sedan få honom ordentligt runt skänkeln.

Ärligt talat gick han mestadels med huvudet i luften, men bit för bit slappnade han av lite. Tillslut kom han igenom och slappnade av tillräckligt i alla fall. Hade gärna velat ta igenom honom lite till, men dit vi kom räckte gott och väl. Tiden fanns inte för ytterligare ridning och Jumanji var duktig trots allt!

Jag är nöjd med passet trots att det varken såg eller kändes bra större delen av passet, men å andra sidan har det sin charm också. Då uppskattar man mer när hästen väl släpper efter och det är dessutom roligt att se utvecklingen från passets början till slut!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback