Helios - 17 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 17 April 2013 kl. 21:55 i Ridpass - Andra hästar
Idag fick jag bli ponnyryttare på lektionen igen, roligt roligt! Saknar faktiskt att få rida på ridskoleponnyerna nu när det mestadels blir storhästridning på lektionen, så det gäller att njuta av de få stunder som blir. Idag hade vi dressyr på schemat med tema bakdelsvändning.

Vi började med att känna igenom oss själva och hästarna i skritt och trav längs fyrkantsspåret. Helios kändes pigg och framåt men lyssnade samtidigt väldigt bra och i det kändes han väldigt rakriktad vilket var roligt, då han gärna kan bli lite slingrig ibland. Vi gick sedan in på volterna och arbetade först lite i skritt, sedan gick över i trav. Längs halva delen av volten skulle vi rida hästarna i tagen bakdel/sluta, ett arbete som verkligen gjorde Helios gott. I själva slutan blev det lite motstånd men han blev finare och finare för varje gång och när jag sedan rätade ut honom igen efter slutan blev han väldigt fin. Vi galopperade även lite på volten vilket gick bra. Vi gjorde sakerna i båda varven.

Efter lite skrittpaus där vi fick låta de länga ut halsen samlade vi sedan ihop dem igen och gjorde lite halva bakdelsvändningar. Jag fick jobba med att verkligen få honom att trampa till lite extra, men överlag var det bra vändningar. Vi gjorde även ett par hela vändningar och där hittade jag trampet mycket bättre. Vi gjorde även några skrittfattningar och galopperade längs fyrkantsspåret, sedan var det avbrott ner till skritt igen som gällde. Fattningarna blev bra och avsaktningarna sådär, det blir några travsteg innan vi kommer ner i skritt men väl där slappnade på en gång. Vi jobbade sedan lite med skritten innan vi successivt fick länga ut tygeln.

Jag är nöjd med lektionen! Helios kändes ovanligt rakriktad vilket var väldigt roligt och han gav dessutom samma bra ridkänsla som alltid, jag har allt saknat att rida honom. Finns inte mycket att klaga på, han kändes fin från start men sedan utvecklas det lite för var sak.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback