Fagersta Ridklubb: 6 april 2013

Publicerat av Jennie Börs den 06 April 2013 kl. 22:07 i Tävling
Idag var det äntligen dags för min och Miros årsdebut, som jag längtat! Det tog inte ens emot att hoppa ur sängen klockan kvart i fem på morgonen, det blir så mycket mer värt det när man får tränga sig i ett par vita ridbyxor och gå upp till stallet och knoppa ponnyn.

Lokal LB:1
Framridning: Började med att värma honom lite i alla tre gångarter, fokus på att han skulle gå fram för skänkeln och i det hitta både rakriktning och böjning. Red mycket på fyrkantsspåret men la även in några varv på en volt emellanåt. När vi fått koll på alla delar började jag rida övergångar. Först mellan trav och skritt, ner i skritt höll han inte riktigt bjudningen enda in utan dog lite i förväg men in i traven var det bättre. När jag fått till några bra gjorde jag istället samma sak i mellan trav och galopp, där hittade vi mycket kvickare övergångar.

Hela framridningen bestod i stort sätt av att jag checkade av mes massor utav övergångar och att han tog högerskänkeln ordentligt. Volter och fyrkantsspår varierat. Red även några diagonaler, uppridningar och varvbyten på böjda spår. Känslan var helt okej, han kändes med och sådär men det där sista snäppet hittade kom vi inte över.

I collectingring: Här var det väldigt spänt, han blir lite svår att påverka och trycker sig både åt det ena och det andra hållet. Red lite i alla gångarter men framför allt i trav och galopp och jobbade med att runda honom för skänkeln.

På banan: Han var givetvis spänd när vi gick in på banan men han gjorde inga protester när vi travade runt på banan och la någon volt nere vid domaren. När vi fick startsignal hade han spänt av tillräckligt och var ridbar. Själva programmet gick bra, inga som helst större missar om jag får säga det själv. Visst han var lite spänd, hade inte en 100% framåtbjudning (men mycket bättre än det har varit!) och sådär, men bara det att han går in på banan efter ett halvår och inte gör någon grej av det är bra i mina ögon! Flytet var helt klart godkänd, jag kunde ha varit lite mer noggrann på vissa plan men det är bara att komma ihåg till nästa gång.

Hade en 4a i programmet, på skritten där han har absolut svårast att spänna av och på galoppfattningarna fick vi 5or. Annars var det siffror som varierade mellan 6-7,5 och det är jag helt klart nöjd med! Slutresultatet landade på 62,069% vilket la oss som första utanför placering, lite surt kanske men placeringar är inte allt. Jag är helt klart nöjd, en bra början på säsongen!

Regional LA:1
Framridning: Redan i skritten började jag med att lägga några mindre volter där han verkligen skulle komma runt skänkeln, inga som helst problem. Travade sedan igång lite längs fyrkantsspåret och la lite 10m volter här och var, samma fokus där på att han verkligen skulle runda sig för skänkeln och även några skänkelvikningar för att känna av. Red lite övergångar mellan skritt och trav som följdes av trav och galoppövergångar, dessa fungerade bra! I galoppen kände jag sedan på 10m volterna och den förvända galoppen, allting flöt på bra och kommunikationen fungerade verkligen bra. Avslutade sedan med lite skänkelvikningar nedsuttet, några kändes väldigt bra!

Enligt mig var det en bra framridning, full fokus och allting skedde kvickt men ändå lugnt. Jag fick en bra känsla även om vi inte riktigt kom helt över spärren, men känslan var mycket bättre jämfört med första klassens framridning.

I collectingring: Han var ännu spändare inför den här klassen, men vi jobbade på så gott det gick i både trav och galopp.
 
På banan: Även på banan var han spändare än i första klassen, men han höll sig ändå i skinnet. Red lite samma tänk innan startsignal som i första klassen, men den värsta spändheten höll i sig. Vi fick därför en väldigt dålig start, han stod emot och ville inte ta högerskänkeln till 100%. Det blev sedan bättre men vid skritten började det igen, när vi kom ner till hörnet efter diagonalen skulle han dessutom vända istället för att fortsätta framåt. Vi tog oss igenom hörnet och fick en dålig galoppfattning eftersom han var både spänd och taggad men hittade sedan tillbaka lite fram till innan nästa fattning där han laddade i igen. Tyvärr fick vi sedan avbrott både innan och efter volten då han tittade till ordentligt på blomman vid bokstaven och några småfåglar som flög och kvittrade runt i ridhuset. Hittade sedan tillbaka till flytet som varade till nästa fattning där samma sak hände igen, men sedan hittade vi flytet igen.

Siffrorna varierade här mellan 3or och 7or, nerdrag på de många missar som blev men samtidigt fick vi betalt för det som kändes bra. Fick en 4a på ena skänkelvikningen och en 6a på den andra, enligt min mening var de dock ganska likvärdiga i känslan. Han står emot lite och vi tappar därför flytet, men men. Den förvända galoppen fick vi 7or på båda, en väldigt glad uppmuntran! Slutresultatet landade på 55,789% vilket jag helt klart är nöjd med, första starten för året med flertalet missar och ändå kan vi rida in missarna så pass bra. Även här, en bra början för säsongen trots alla missar och dylikt!

Ni anar nog inte hur mycket jag längtar efter att mina nya stövlar ska anlända!!

Kommentarer
Kommentar av: Malin

Snygg häst du har! :)

Svar: Tack! Jag kan själv inte annat än hålla med... :)
Jennie Börs

2013-04-07 @ 14:33:41
Blogg: http://malinottenback.blogg.se
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback