Säterbygdens Ridklubb: 8 september 2012

Publicerat av Jennie Börs den 09 September 2012 kl. 22:36 i Tävling
Hemmatävling har helt klart både sina för och nackdelar, men absolut mest fördelar. Jag var i stallet tidigt trots att in första start låg sent, men sovmorgon och tävling går ju inte riktigt ihop heller, hehe.

LB:1
Framridning: Jag valde att rida fram på lilla banan, som alltid, men det hade även sina komplikationer. För det första var Miro som en tickande bomb, full av överladdning. För det andra var det flygfän som irriterande honom något enormt. De första minuterna var han nästan oridbar, han gick och slängde med huvudet åt alla håll och kanter, det gick knappt att styra honom bitvis. En stund var det så allvarligt att min plan i huvdet var att gå in och göra starten LB-starten och stryka LAn, just för att jag inte ville utsätta varken honom eller mig för allt det där.

Som tur var blev det bättre med flygfänen, om än inte helt bra, men han blev i alla fall ridbar. Han var lite svårstyrd eftersom han inte riktigt ville forma sig hundraprocentigt men även det gav sig med tiden. Pernilla var ner och hjälpte mig lite, vilket var bra, för hon sa verkligen åt mig att inte pressa för mycket vilket jag hade gjort annars. Gjorde ingenting komplicerat, bara volter, fyrkantsspåret och några diagonaler egentligen.

På banan: När vi kom in på banan blev vi lite småspända båda två, tror jag satt och väntade lite på att han skulle bete sig som i Leksand. Men icke sa nicke, vilket lugnade mig bit för bit. Red min klassiska ått-volt vid domaren och även lite på en större volt.

När jag fick startsignal var jag lugn, fokuserade på en lugn ridning och att hitta tillbaka det flyt som vi inte haft i en LB sedan i Insjön. Flytet hittade vi helt klart, visst slängde han till med huvudet men där emellan var han ändå fin. Han kändes inte allt för tillbaka och galoppfattningarna var inga som helst problem. Trav- och galopprogrammet är jag nöjd med, i skritten blev det lite taktinslag eftersom vi missuppfattade varandra.

Resultatet blev jämnt, 6:or rakt igenom med ett antal 7:or och en 5:a (skritten). Inte helt fyskam måste jag säga, en klar revansch för de senaste katastrofala LB-ritter vi gjort! Procenten landade på 61,03%, vilket gör att det känns som vi börjar hitta oss in på rätt spår igen. Tror dessutom att hans huvudruskningar kan dra ner lite, men jag är nöjd i vilket fall! Domarens enda påbackning i slutkommentaren var dessutom just det. Hamnade första utanför placering, lite roligt att jag provridit ponnyn som knep den sista placeringen med 2p mer än mig och Miro.

LA:1
Framridning: La mycket fokus på skänkelvikningrarna redan ibörjan, något som jag i vanliga fall brukar börja känna igenom redan inför LBn. Annars red jag på, mycket fyrkantsspår med 10m volter i både trav och galopp, red även igenom lite linjer i programmet. Fick en bra känsla och allt sånt där, helt klart en bra framridning. Miro var dessutom mycket lugnare.

På banan: Jag var mycket coolare från början, Miro var med på noterna. Självklart den klassiska ått-volten innan start, det är verkligen det bästa som finns just nu! Han kändes jämn och fin i travprogrammet, förutom att jag absolut inte klarar av skänkelvikningarna. Jag krånglar till det för att jag inte får rätt respons = pannkaka. För första gången lyckades vi få till en bra ryggning inne på banan, en där han inte blir jättespänd, kör upp huvudet och knappt backar. Idag tog han det med ro! I skritten fick vi lite travinslag, dels på grund av missuppfattning men han blev lite övertaggad också. Innan fattningen blev det lite taggat, men annars tog han signalen bra, även om första språnget blev i fel galopp. Galopprogrammet fungerade i övrigt bra, volterna blev väl inte helt hundra som jag vill men i den förvända galoppen kände jag verkligen att jag red istället för att bara styra. Oturligt nog fick vi ett omslag fram i vänsterförvända. Som alltid blir han jättetaggad när han vet att han ska fatta ny galopp efter avbrott, helst av allt vill han fatta den nya galoppen dirket efter avbrott!

Resultatet blev jämnt även här, mycket 6:or med några 7:or, två 5:or och en 4:a på vanliga bedömningen. 5/10 på skänkelvikning, 6/12 på den korrekta förvända och 2/4 på det retliga omslaget. Trots missarna är jag väldigt nöjd, reslutatet är faktiskt jämnt om man bortser från att det brister lite just i koeff i programmet. Det är dock lätt att återgärda, skänkelvikningar kan vi prestera på bättre egentligen och omslag i förvänd händer faktiskt sällan. Ett slutresultat på 56,84%, jag är nöjd med framförallt flytet vi hade genom programmet, med missarna borträknade.

Bilder kommer! Måste dessutom säga att en av fördelarna med att rida hemma är att man kan önska lite musik, musik med fart var mitt önskemål. I LBn fick jag bland annat rida till "I'm a barbie girl", det var Alex idé när jag la fram mina musikönskemål och allt fick jag ett leende på läpparna när jag hörde musiken spelas. I LAn fick jag rida till "Flytta på dig", massor av fart men Miro och jag missuppfattade som sagt just det budskapet, hehe. Så mycket mer peppande att rida till musik med fart i och/eller musik man gillar, det gör i alla fall att jag rider bättre. I alla fall så länge jag kommer ihåg att lyssna på musiken, det är någonting jag försökt börja med nu.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback