Miro - 5 september 2012

Publicerat av Jennie Börs den 05 September 2012 kl. 21:55 i Ridpass - Miro
På dagens planering stod det lösgörande arbete, själv hade jag hållningsvästen på mig. Dressyrstaketet är redan uppbyggt för helgens dressyrträningar, vilket jag tycker är helt perfekt. För en gångs skull slipper jag bråka med massor utav hinder på banan! Framskrittning och framtravningen gjorde jag runt själva dressyrbanan, för att få ett lite större spår. I traven jobbade jag med att variera honom konstant, sex steg arbetstrav och sex steg i ett lite högre temp. Vi rullade på så i båda varven och Miro var riktigt lyhörd och man kände verkligen hur bakbenen var angagerade.

Gick sedan in på själva dressyrbanan där jag galopperade fram. Galopperade runt fyrkantsspåret och fokuserade på att verkligen få ut honom i hörnen eftersom han gärna fuskar lite grann, där emellan varierade jag sprången och red lite tagen bakdel/sluta några språng här och var. Även galoppen kändes bra, i hörnen blev han lite bromsande ibland men på långsidorna tog han verkligen tag i arbetet!

Vid det laget tyckte jag att vi var lagom varma i kroppen för att påbörja dagens planerade övning, nämligen samma övning som jag red på lektionen igår. Jag valde dock att lägga serpentiner från både A och C, istället för att ha en fri långsida, samt att rida lätt under hela övningen eftersom jag eftersträvade en lägre form. I högervarvet kändes han fin och med på redan från början, både omställningen och själva volterna blev bra! I vänster var det klurigare, han ville gärna svänga in själv och springa iväg från själva arbetet. Jag fokuserade därför lite extra mycket på vänstersidan genom att lägga någon extra volt när den första volten inte blev bra till exempel. Jag fick inte riktigt samma känsla i vänstervarvet som i högervarvet trots det, men det blev bra mycket bättre!

Som sista avslutning galopperade jag lite på en 20m volt i båda varven. Ställde verkligen igenom honom och lät honom inte flyta ut åt något håll, i detta skulle han dessutom ha en bra galopp. Det fungerade bra! Sist men inte minst travade jag av på volten, ställde verkligen igenom och sådär.

Jag är nöjd med passet, Miro reflketerade inte ens över dressyrstaketet! Lite fundersam är jag dock över vänstervarvet, är det styrka, är det jag eller är det någonting annat? I övrigt är han nämligen väldigt lösgjord och avslappnad, men just när jag ska ta igenom i vänstervarvet krånglar det. Tänker jag efter vet jag i och försig att han reagerade lika dant när vi tog igenom det på träning, så jag tror på en kombination på styrka och att jag ibland inte hinner agera riktigt hundraprocentigt på rätt plats och tillfälle. Men som sagt, jag är väldigt nöjd! Lyckades bra med mitt syfte och min plan, efteråt stretchade jag ut bakbenen och han var mycket mindre stel än vanligt (antagligen för att det var länge sedan jag gjorde det efter ett ridpass, oftast har vi bara promenerat lite innan)!

Lilla trollponnyn!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback