Miro - 28 september 2012

Publicerat av Jennie Börs den 28 September 2012 kl. 21:57 i Ridpass - Miro
Dressyr i en blöt paddock, Miro förvandlades till den fina damen Mira som absolut inte ville bli blöt om hovarna. Jag lovar, hade vi tokgalopperat och busat bara hade han inte brytt sig för fem öre! För att se det från den ljusa sidan kändes Miro väldigt mjuk och fin i kroppen, dock backade han av lite på grund av underlaget (inte helt ovanligt så).

Red fram väldigt simpelt, bara längs fyrkantsspåret i alla gångarter. När jag kände mig nöjd med framridningen satte jag mig ner i traven och försökte rida ihop honom lite, red dock bara korta intervaller och sedan lite skritt för att behålla min fokus. Även om det kändes lite lojt så fick jag en bra känsla i alla fall. Övrgick sedan till lite galopparbete där jag varierade mellan arbetsgalopp och lite mer samlad galopp, höll mig längs fyrkantsspåret men la in lite 10-15m volter här och var. I volterna fokuserade jag verkligen på att inte rida iväg utan fortsätta i samling.

Jag fick en bra känsla i galoppen och därför gjorde jag lite galopp-halt övergångar, vilket fungerade helt okej. Han blir väldigt stark och på när jag ska göra halt, lyssnar egentligen ganska bra men sedan gör han precis som han gjorde i traven förut. Han dyrker liksom ner i halten och ställer sig lite på tvären, men vi jobbar på det. Fatta från halt fungerar i alla fall bra. Avslutade det hela med att fatta från ryggning, vilket förvånandsvärt fungerade! Jag trodde han skulle sura ur totalt, men inte en endaste min gjorde han. Halterna och fattningarna är kanske inte världens finaste ännu, men det är helt nytt för mig och det kommer med mer övning, det är jag säker på. Nöjd med våra insatser i vilket fall.

Avslutade sedan med att trava av honom igen, naturligtvis i en nedlagt form. Jag är väldigt nöjd med passet, även om han kändes lite loj så var han fortfarande otroligt fin i sidorna. Han kändes dessutom reglerbar och lyssnade fint i övrigt. Finaste Miro!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback