Miro - 24 september 2012

Publicerat av Jennie Börs den 25 September 2012 kl. 08:25 i Ridpass - Miro
Igår var vi ut till Hedenslund och tränade för Pernilla, vilket resulterade i en sen hemkomst. Träningen blev i alla fall väldigt lyckad!

Vi började med att bara rida runt fyrkantsspåret för att hitta min sits där jag satt helt rätt utan att snegla åt höger eller något sådant, i det jobbade vi på att hitta en bra takt och steglängd. Till och från la vi även in lite 10m volter längs fyrkantsspåret. När vi började hitta allt längs fyrkantsspåret fick jag gå in på mittvolten och jobba i vänstervarv, där är det nämligen lite klurigt att få med sig alla delar. Det var först inga större problem att hitta det stora voltspåret, men sedan började vi att jobba med att minska volten. Att få med sig alla delar på den lilla volten var inte helt lätt, på ett ställe försökte han hela tiden flyta ut så fick jobba med att korrigera det innan det hände. När jag började få grepp om det flyttade vi ut på stora volten igen. Efter en del travarbete på volten jobbade vi i galopp istället, på samma sätt.

När vi var färdiga med vänstervolten började vi jobba på fyrkantsspåret igen, i trav. Fick träna på att samla ihop honom en bit för att sedan släppa fram igen. När vi tog upp honom så i formen blev han lite öppen, men annars tycker jag att det fungerade riktigt bra. Vi fick även göra några bakdelsvändningar och tänk sådan skillnad det kan vara, idag var det inte alls lika stora problem med dem. Visst, de var kanske inte perfekta men nog bra för att kunna visa upp i ett program.

Vi avslutade det hela med lite högergalopp, på fyrkantsspåret. Även här vi jag träna på att rida ihop honom ordentligt och i det lägga 10m volter, någonting som inte var helt lätt. Miro ville inte riktigt komma ihop, nu har han fått komma fram så mycket på slutet så då blev det lite jobbigt helt enkelt. Min ridning hängde inte alltid med heller. I volterna ville jag gärna rida på lite efter halva volten, men jag märkte tydligt skillnad på när jag gjorde det och när jag inte gjorde det. I den samlade galoppen volten runt blev det inte alls lika mycket sladd med rumpan. Jag fick sedan trava av lite på egen hand, lägga ner formen igen under lättridning.

Jag är väldigt nöjd med träningen! Miro kändes väldigt fin och det kändes som att jag red ordentligt. Det börjar verkligen krävas mer och mer ridning nu, men jag vet att det kommer bli riktigt bra så småning om. Känslan jag får på Miros rygg är verkligen obeskrivlig, han ger verkligen en sådan enorm ridkänsla. Dessutom, seg är det minsta han är! Han är snarare lite väl pigg och framåt, men det är bara roligt. Det känns verkligen som att fler och fler bitar börjar falla på plats.


Miro innan träningen, i hingstfläta och allt, hehe!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback