Miro - 19 september 2012

Publicerat av Jennie Börs den 19 September 2012 kl. 21:36 i Ridpass - Miro
Dressyrträning för Göran, jag och Miro red i ridhuset för första gången sedan dressyrkurrsen i somras tror jag. Imponerad över hur duktig min kille var i det läskiga hörnet i alla fall, inget tjaffs bara lite "matte det här är läsikigt, men jag gör det för din skull".

Efter att ha tittat på formen i trav på volten åt båda hållen, med lite skrittövergångar började vi galopparbetet. Först bara längs fyrkantsspåret, sedan la vi även in lite 10m volter innan jag fick avsluta med ett halvt igenom och ut i förvänd. Innan vi tog nästa galopp fick jag rida lite halter och senare även några ryggningar. Halterna satt bra idag och ryggningarna blev bra även dem, om man jämför med hur de har varit! Gjorde sedan samma arbete i galoppen igen, 10m volter och avslutade med ett halvt igenom. Jag fick sedan testa på den förvända linjen i LA:4, alltså vända över ridbanan och ut på förvänd efter långsidan igen. Vårt ridhus är dock inte 60m långt, så fick vända vid vändningspunkten istället. Tycker vi löste linjen bra i alla fall, första gånge tappade Miro lite fart efter första vändningen, men korrigerade framåt och sedan var det inget mer med det.

Jag fick sedan travjobba lite längs fyrkanten innan vi skulle ta några vändningar på bakdelen. Det gick dock inte så bra, istället för att vända på bakdelen känns det som Miro flyttar fram och bakben runt magen som står still på samma ställe. Jag fick därför ligga på en liten volt och ta in rumpan och ställa, som i en sluta, och rida där. Inte helt lätt på en ponny med kort rygg, men det går! Jag har därför fått det som läxa till nästa gång, förhoppningsvis ska vi även kunna träna lite på bakdelsvändningarna tills dess också. Miro och jag har nämligen varit grymma på det! Travade sedan av på en mindre volt i båda varven.

Jag är nöjd med träningen i alla fall, Miro kändes lite mer framåt och elastisk idag jämfört med förra träningen för Göran. Det kändes som att jag kunde komma till ridning, försökte dokusera så mycket som möjligt på det som jag och Pernilla tragglat.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback