Miro - 31 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 31 Oktober 2012 kl. 22:30 i Ridpass - Miro
Idag åkte dressyrsadeln på inför dagens ridpass i ridhuset, dock hade jag inte något värstigpass inställt i huvudet. Jag ville mer checka av att det vi tränat på den senaste tiden fortfarande fanns med på världskartan eller vad man ska säga.

Började med att bara jogga fram i både trav och galopp längs fyrkantsspåret, alltså i en lägre form där han även fick sköta sig lite själv. Korrigerar så att han är rakriktad på långsidorna och ställd i hörnen men i övrogt får han hitta formen själv med en enkel vägledning. Han kändes fin i det arbetet faktiskt, tog det hela med ro och bjöd på lagom mycket. När vi var lite igång gjorde jag några skänkelvikningar för vadera skänkel för att checka av och de blev faktiskt helt okej, med tanke på att det var i början av passet där jag ännu inte plockat ihop honom.

Vi fortsatte sedan travarbetet nedsuttet, med lite vägar ur LA:1. La en 10m volt och vände sedan snett igenom med lite förlängd steglängd. Inga värstigökningar utan jag ville bara känna att han tog hjälpen och ökade lite för att sedan kunna komma tillbaka harmoniskt igen när jag bad honom. Inga problem alls kan jag meddela.

Testade sedan lite samling i både trav och galopp för att få korta ihop honom lite i alla fall, i galoppen jobbade vi med att hitta lugnet där vi även höll samma takt och tempo hela tiden. När jag tyckte att han var duktig fick han länge lite igen. I traven red jag halvhalter, ibland väldigt korta där jag förberedde honom för en skrittövergång men ångrade mig i sista sekund för att en annan gång korta ihop honom flera steg på raken innan jag släppte på framåt.

När jag kände att han tog hjälperna rätt och lätt valde jag att avsluta, jag hade där kunnat valt att rida ytterligare lite för att flasha på honom och verkligen få den helt korrekta ridkänslan, men jag valde att låta honom komma ner i formen igen. Längde ut tyglarna och lät honom få arbeta ganska fritt faktiskt, han tog det bra och tuffade på. Jag är nöjd med ridpasset, fick igenom precis det jag var ute efter och fick en liten snabbcheck i alla fall. Miro hade dessutom en bra bjudning som gör det enkelt att arbeta med honom.

Felicia red även hon lite efter mig och Miro tuffade på, även om han försökte prova lite vart gränserna gick.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback