Miro - 27 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 27 Oktober 2012 kl. 21:07 i Ridpass - Miro
Idag blev det ridning på min favoritponny igen, har ju inte ridit honom sedan tisdagens träning för Göran. Novabettet åkte på idag (hör och häpna dessutom, jag red med brunt(!) träns, svarta tyglar och sadel, dags att ringa stilakuten!) och sedan red vi i ridhuset, tror tyvärr att vi gjort vårt sista ridbanepass på ett tag framöver nu. Sorgligt men sant!

Börjad med att känna igenom skritten lite, fokus på en aktiverad skritt i lägre form. Övergick sedan till traven där jag jobbade på exakt samma sak, red längs fyrkantsspåret och fokuserade på att han skulle vara rund och ställd i hörnen samt rakriktad på långsidan. Miro var väldigt piggelin så red en del tempoväxlingar för att känna att det gick att både reglera honom framåt och tillbaka utan problem. Bytte varv lite hit och dit och red även lite på volten, där fokusen låg på ställning och böjning.

Började sedan galopparbetet, där red jag både på volt och fyrkantsspår. Längs fyrkanten var det böjning i hörnen och rakriktning på långsidorna som gällde medan vi på volten jobbade med att hitta ett jämt voltspår (red innanför 20m spåret) och hålla koll så ingen del rymde iväg för oss.

När vi galopperat fortsatte jag travarbetet på både volt och fyrkantsspåret. Satte mig ner och släppte stigbyglarna bitvis på volten för att verkligen komma åt honom ordentligt till och med, han ville gärna skjuta över mig på högersidan i vänstervarvet nämligen. Jag fick efter många om och men fram den ridkänsla som jag ville nå åt, dock fick jag inte allt men ibland får jag ta det.

Miro var väldigt mjuk och fin i kroppen, han ville dock inte ställa igenom helt åt vänster idag. Fick jobba en hel del på det och tillslut gav han sig i alla fall och med tanke på det skulle jag nog haft det vanliga bettet idag, men det är lätt att vara efterklock. I övrigt var han väldigt fin i handen och bjudningen var underbar. Finns så mycket positivt att ta med, även om det är lätt att lägga för mycket vikt på det som jag inte är nöjd med. Men å andra sidan, allting kan inte vara hundra procent tipptopp varje pass!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback