Miro - 15 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 15 Oktober 2012 kl. 21:18 i Ridpass - Miro
Idag stod dressyrträning för Pernilla i Hedenslund på schemat. Nyklippt ponny var taggad, kunde inte stå snällt när jag gjorde iordning honom eller när jag suttit upp. När jag red fram individuellt kändes han ganska fin, han ville inte riktigt ställa igenom vänster och sätta under sig höger bak i det, annars flöt det på bra.

Vi började sedan träningen med att känna på traven, först längs fyrkantsspåret och sedan lite på volt. Jag fick fokusera lite extra på sitsen, att verkligen få med mig axlarna samt räta upp min högersida ordentligt. När jag började arbeta nedsuttet jobbade vi lite längs fyrkantsspåret med att ta en ordentlig halvhalt för att samla upp honom för att sedan släppa fram honom igen. Vi red även på volten, där vi jobbade lite med att öka och minska.

I galoppen fortsatte vi att jobba med samlingen, framför allt längs fyrkantsspåret. Det blir bara bättre och bättre för varje gång tycker jag! Åt höger provade vi även lite serpentiner och det tog några försök innan jag fick iordning på alla delar. Största problemet är att jag vil stötta honom för mycket med skänkeln och det blir därmed lite stressridning ifrån min sida, men fick till någon bra tillslut i alla fall. I vänstervarvet ville han gärna köra in bakdelen innanför spåret så fick jobba en hel del med det, men när jag fick koll på det kändes det bra. Fick även jobba på en liten volt och verkligen rama in samt fånga upp ytterbogen som gärna drar iväg utåt.

När vi jobbat med högerbogen på den lilla volten gjorde vi samma sak i traven sedan, jäklar vilken respons jag fick när jag fått igenom det. När vi sedan travade ut på fyrkantsspåret, fick jag uppleva "wow"-känslan tusen gånger om. Det är helt sjukt vad den där lilla ponnyn kan trava alltså! Han svävar verkligen fram i en hög form och vill bara framåt, framåt, framåt. Känslan är verkligen enorm, skulle vara riktigt roligt att få se hur han ser ut från backen när han dansar fram sådär!!

Vi tränade även lite bakdelsvändningar genom träningens gång, helt enkelt är det verkligen inte. Just nu satsar vi i alla fall på lite större vändningar, där han verkligen arbetar rätt så kan vi bygga upp dem mer senare. Iövrogt har vi gjort massor av galoppfattningar också, som flytit på väldigt bra.

Jag är verkligen supernöjd med dagens träning. Det kändes som att både jag och Miro var med på noterna genom hela träningen och presterade bra. Så otroligt stolt över vilken fin ponny det är jag sitter på, tänk så mycket han har att lära mig. Tar med mig så många delar från dagens träning för den var verkligen super, men de där sista travvarven slår allt. Känslan alltså, den känslan. Travarbetet har vi verkligen börjat få till riktigt bra nu, i galoppen har vi en bit kvar även om vi är på god väg. Men jag är som sagt en väldigt nöjd tjej efter dagens träning.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback