Miro - 11 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 12 Oktober 2012 kl. 11:33 i Ridpass - Miro
Tränade dressyr för Pernilla hemma på klubben och eftersom det var sådant underbart väder utomhus var vi givetvis ute på stora ridbanan. Mycket härligare att kunna göra en 20x60m bana istället för att trängas på 20x49m inne i ridhuset, där han dessutom ska tönta lite vid läktaren i början.

Jag red fram lite självständigt som vanligt, sedan satte vi igång med travarbetet när Pernilla kom ut. Red lätt i arbetet för att verkligen få till allting innan jag satte mig ner. Vi red en variation av att följa fyrkantsspåret samt rida lite på en 20m volt. Miro kändes fin och fick ett bra tryck i sig, fick dock jobba lite med att hålla alla delar på plats eftersom han metodiskt testade det ena efter det andra. Efter en stund jobbade jag längs fyrkantsspåret, med två 10m volter längs varje långsida med en travökning däremellan. Fick ställa igenom honom lite extra mycket, eftersom han gärna fuskade lite genom att räta ut sig i slutet mot volten.

Därefter jobbade vi lite i galopp. Skulle testa rida lite galoppserpentiner men det blev lite problematiskt när Miro blev milslång och på framdelen, det resulterade i byten hejvilt. Fick därför jobba på volt och verkligen variera honom, några språng samling och sedan arbetsgalopp igen. Koordination på hög nivå, rätt hjälp på rätt plats är inte helt lätt alla gånger. Tillslut fick jag iordning på det i alla fall, där jag enbart kunde ta tillbaka lite för att sedan mjukt bara lätta fram. Därefter funerade serpentinerna bättre, men jag vill gärna mer än det går. Jag blir lite hispig och vill snabbt komma ur den förvända bågen för att få det överstökat, jag måste verkligen lära mig att vänta och bara fokusera på att hålla honom rättställd för att sedan låta honom sköta jobbet. Vi fick i alla fall till några bra serpentiner.

När jag fått ihop honom så bra i galoppen ledde det till att även traven kom ihop väldigt fint. Trots att han blir så samlad finns det fortfarande en bjudning i honom, något vi haft stora problem med förut, sedan ska det givetvis till ytterligare lite styrka i samlingen med tiden.

Jag är väldigt nöjd med träningen. Miro var fin och jag fick ordentligt. Det finns inga andra ord för det.

Tre bilder ihopklippta med outfitens detaljer. Måste verkligen skaffa en bred nosgrimma med vitt foder!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback