Matrix - 11 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 12 Oktober 2012 kl. 11:43 i Ridpass - Andra hästar
Jag fick rida Matrix på mammas lektion, alltid roligt att få rida lite storhäst. Var ett ganska bra tag sedan jag red honom också, typ sist jag red med på mammas lektion? Det var i alla fall dressyr och skänkelvikningar som stod på schemat.

I början fick vi jobba med att hitta sitsen i både skritt och trav, samt takten. Matrix är väldig härlig att trava på eftersom han rör sig med lite svävmoment, så det + stor häst gör att jag känner mig ganska liten. Vi började i alla fall med att bara följa fyrkantsspåret i trav för att sedan göra lite vändningar på framdelen innan vi satte igång med själva övningen. Övningen bestod av att vända upp mot spegeln för att sedan flytta i skänkelvikning ut mot spåret i skritt, på nästa långsida trav och trava långsidan ner, sedan skritt och skänkelvikning igen.

Åt höger flöt det på väldigt bra i skänkelvikningarna, i vänster var det lite klurigare men det blev bara bättre och bättre. När vi gjort övningen åt båda varven travade vi av. Började få igenom honom väldigt bra där när vi fick trava på volt, eftersom det är mycket enklare att ta igenom ställningen och böjning då. Fick till en väldigt bra känsla där, men då var såklart lektionen slut.

Jag är nöjd i alla fall, sedan blir det mer arbete med mig själv än hästen under dessa lektioner. Möjligheten till att lossa och allt sånt blir inte den samma som under min ordinarie ridlektion, men det är kanske inte så konstig heller. Jag fick göra det bästa av det som gick och det slutade ju bra! Som jag nämnde är det väldigt roligt att få rida storhäst, Matrix är dessutom väldigt trevlig att rida även om det krävs lite jobba för att få honom att släppa igenom helt.

Tyvärr har jag inga bilder på skoldatorn och jag hittade ingen inom en rimlig gräns i arktivet.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback