Hedemorabygdens Ridklubb: 6 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 06 Oktober 2012 kl. 22:32 i Tävling
En kall morgon blev snabbt till en varm tävlingsdag i Hedemora. Sista omgången av DIV II gick idag av stapeln. Både min och Miros prestation har varit bra idag, idag kändes det verkligen "som här kommer vi!" när vi red in på banan. Att rida in i första uppridningen på det sättet som vi gjorde idag, ja, det fick mig verkligen att känna precis den känsla som Zanzibar gav mig.

LB:1
Framridning: Framridningen kändes faktiskt lite halvflumig idag från min sida, Miro var full av energi som jag faktiskt inte visste vart jag skulle stoppa någonstans. Det var dessutom massor av hästar som skrek, både från transporter och hagarna, vilket gjorde Miro lite förvirrad tror jag. Red på ett eget fyrkantsspår innanför staketet i vilte fall, sedan la jag in lite volter. Gjorde lite tempoväxlingar här och var, för att känna att energin kunde användas till det som den ska användas till. Miro ville gärna dra i vänstertygeln, men det blev bara bättre och bättre i alla fall.

I collectingring: Hade med mig spöet in idag, ett klockt val tror jag allt. Miro fortsatte att kännas väldigt vaken av sig och jag red som på en fyrkant för att få igenom ställningen i hörnen men samtidigt rakrikta. Det kändes bra, jag kunde reglera honom och han lyssnade dessutom bra. Tog även och galopperade lite. Han var lite småspänd vid dörren in, då de krattade där utanför vilket gjorde honom lite misstänksam mot ljudet som blev.

På banan: Miro kändes lösgjord och fin, framåtbjudningen den höll i sig! Innan startsignal följde jag bara banans fyrkantsspår, det fanns ingen domare att titta på eftersom man vände upp mot collectingring. Han tittade egentligen inte på någonting, utan gjorde bara det han skulle. I programmet hade vi egentligen inga större missar, han gjorde allt han skulle. Det enda han gjorde var att sura lite i högerfattningen, så där blev det hopp med bakbenen och ett fint grisläte. Sedan tittade han lite upp mot cafeterian eftersom det var folk och rörelse där, men han tog en genomställning väldigt bra och kom fint på plats igen. Annars rullade det på bra. Jag var så glad, satt och log programmet igenom bara för att jag fick sitta och bromsa(!) istället för att driva framåt.

Vår prestation var bra, jag är dock väldigt missnöjd med vad procenten. Jag är heller inte ensam om att tycka att det var ganska snålt dömt, men det är väl smällar man får ta med bedömningssporter. Ger man sig in i leken, får man leken tåla. Procenten landade på 59,31%, jag hade gissat på över 60% i alla fall för så dålig var inte ritten. Han var inte riktigt lika på plats som i Storbyn, men så låg nivå höll vi inte. Skiter fullständigt i den procenten, går enbart på min känsla!!

I collectingring, den bästa av de typ fem bilder som togs idag.

LA:1
Framridning: Han kändes med och på gång redan från uppkortningen av tyglarna, det höll sedan i sig även i de övriga gångarterna. I galoppen kändes det verkligen som att jag fick ihop honom, utan att det kändes dött och segt. Fyrkantsspår och volter, i galoppen testade jag även på lite halvt igenom och förvänd. När Pernilla kom och hjälpte mig lite tog vi igenom lite skänkelvikningar vilket flöt på bra. Traven kom dessutom ihop väldigt bra där emellan.

I collectingring: Lite samma som i föregående klass, Miro bjöd nästan lite för bra. Jag fick verkligen sitta emot för att han inte bara skulle rusa iväg för mig i traven. Red även lite galopp.

På banan: Innan startsingan red jag runt banan bara, den här gången var han lite småtittig på läktarlångsidan men han släpte det ändå fort. Även det här programmet flöt på väldigt bra, travprogrammet var verkligen bra! Skänkelvikningarna kan bli bättre, bogen flöt ut lite i båda men han både flyttade och bjöd mycket bättre än i de senaste programmen. På ryggningen fick vi dessutom en 7a(!!), så lycklig för det eftersom han tidigare bara blivit jättespänd och kört upp huvudet. I skritten vågar jag inte satsa för mycket, speciellt inte idag när han var så på men den var bättre än på slutet i alla fall. Inför skrittfattningen ställde han sig lite på tvären, men efter lite halvbackningar och taktningar så fattade han i alla fall rätt galopp. Galopprogrammet blev sedan lite småspänt från bådas sida, jag slarvrider halvt igenom svängen dessutom för att "få det överstökat". I avbrott-trav-ny galopp blir han väldigt taggad och jag får inte riktigt ihop honom än, precis som vanligt.

Riktigt nöjd i alla fall, väldigt nöjd med bådas prestationer. Känslan av att behöva rida ihop och bromsa istället för att behöva rida som en dåre för att få fram honom, underbart. Jag och domaren var även lite mer överens om procenten i den här klassen och vi slutade på 58,43%. Rättar vi till våra småmissar har vi våra 60%, vilket känns väldigt bra. Efter den senaste LA-ritten var det här 10% i rätt riktning kan man verkligen säga i alla fall!

Idag hade vi båda Säterlagen på placering för omgången, mitt som tvåa och det andra laget som etta. Det andra laget vann dessutom hela serien!


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback