Goliat - 16 oktober 2012

Publicerat av Jennie Börs den 16 Oktober 2012 kl. 22:08 i Ridpass - Andra hästar
Idag blev det hoppletion på fel fux (Jumanji och Helios är rätt fuxar), men det fungerade ganska bra det också. Kände mig för första gången på länge faktiskt lång när jag red, har faktiskt aldrig kännt det när jag ridit honom tidigare men idag kändes han faktiskt väldigt liten av någon anledning.

Vi började i alla fall med att trava och galoppera fram längs fyrkantsspåret, Goliat var lite stel och ojämn i sidorna så jobbade med rakriktningen och böjningen i hörnen för att få honom jämnare, vilket även bara blev bättre och bättre. Vi travade även över bomserier på båda långsidorna, en med normalt avstånd och en med så pass långt avstånd att de även fick in ett steg extra mellan varje bom.

Det var sedan dags att börja med själva övningen där vi började med att hoppa ett travhinder på långsidan i vänster varv, landa i galopp och på kortsidan skulle det läggas en volt för att skutta över ett kort blockhinder, därefter hoppa ett räcke i galopp på diagonalen för att sedan lägga ytterligare en volt nere på kortsidan över ett kort blockhinder. Efter volten övergång till trav och travhoppa ett annat räcke på långsidan, landa i galopp och lägga en volt över det korta blockhindret på kortsidan igen. Övningen delades dock upp så att vi la på lite i taget.

Övningen gick i sig ganska bra, det var dock lite annan ridning än jag är van vid. Hittade ett ganska bra flyt i alla fall även om vissa delar blev lite hej och hå (sedan kändes det säkert värre än det såg ut), men allt som allt är jag nöjd. Goliat är nog dock inte den ponny jag helst hoppar, tror det här totalt var andra eller tredje gången någonsin!

När vi travade av kändes han fin och mer liksidig i kroppen, han kom igenom bra och var trevlig att rida.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback