Det är viktigt att synas i höstmörkret

Publicerat av Jennie Börs den 25 Oktober 2012 kl. 16:59 i Utrustning
Nu när höstens mörker smygit sig in på kvällarna är det viktigt att vi syns när vi är ute och motionerar våra hästar i mörkret. När jag och min lillasyster är ute och rider i mörkret ser vi och hästarna verkligen ut som levande reflexer, både vi och hästarna är klädda i massor av reflexer. På något sätt går det inte att bära för mycket reflexer, hellre en för mycket än en för lite.

Vid ridning är ponnyerna klädda med reflexboots och benreflexer runt om, reflexbrösta och reflexländtäcken. Oftast har de även blingbling pannband som reflekteras i lyse, så på ett sätt är även det en reflex i sig även om det inte är lika effektivt som en riktigt reflex. Vi ryttare är klädda i reflexväst och våra hjälmar är även försedda med reflex, även om det inte syns förens i mörker när man lyser på hjälmen. Är det promenad som gäller byts reflexländtäcket ut mot en svansreflex och hjälmen tas av från oss.

Ska jag vara ärlig är jag mer noggrann med reflexer när jag är ute med ponnyerna än när jag går ensam. Ska ponnyerna med ut slänger jag verkligen på alla reflexer vi äger och har, men när jag går samma väg till och från stallet är det ofta jag glömmer den lilla detaljen med reflexer. Det är verkligen någonting som jag borde bli bättre på.

Det är dock viktigt att komma ihåg att reflexer är färskvara, efter några års förbrukning blir reflexen sämre. Kontrollera därför att sina reflexer tillräckligt innan du beger dig ut i höstmörkret.

Vilka typer av reflexer bär du ute i höstmörkret?

Om det inte vore för att jag har fungerande reflexer i gult skulle jag utan tvekan vilja byta ut reflexgarderoben till rosa. Varför inte kombinera nytta med nöje?

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback