Utvärdering: Tretorn Comfort

Publicerat av Jennie Börs den 10 November 2012 kl. 14:51 i Utrustning
Nu har jag använt mina Tretornstövlar sedan i slutet av Juli och anser därför att jag kan göra en rättvis utvärdering utav dem. Jag hittade stövlarna i en realåda på Granngården och betalade endast 300:- för dem, ibland har man bra tur helt enkelt.

Användning
Jag har använt min stövlar som ett par riktiga slit och slängstövlar, precis som jag hade tänkt från början. De har används både vid ridning och som ett par stallstövlar, enligt mig lämpar de sig för båda användningsområdena.

I ridningen ger de ett helt okej stöd för vardagsridning enligt mig, där uppfyller de mina krav men när det kommer till träning önskar jag ett par stövlar med ytterligare lite mer stöd. Jag kan uppleva att skänkeln blir något fladdriga när jag rider i dressyrläder men samtidigt är det svårt att få ner hälen helt i ett par hoppläder, mittemellan fungerar det däremot utmärkt.

Jag är inte speciellt rädd om mina stövlar och har därför använt de flitigt även när jag inte sitter på hästryggen. Stövlarna är garanterat vattentäta och därför har jag använt de som ett par vanliga gummistövlar leriga och blöta dagar, vilket fungerar utmärkt. De är väldigt bekväma att gå runt i, precis som vilken sko som helst.

Passform
Stövlarna är överlag ganska nätt i modellen, jag brukar vanligtvis inte kunna ha normal vidd runt vaderna eftersom skaften då blir för stora. Det problemet har jag däremot inte med de här stövlarna. Tyvärr är stövelns skaft väldigt rakt designat vilket gör att de blir väldigt stora i vristerna, det blir därför veckigt och lie knöligt där. De är även lite korta i skaftet för mig. I övrigt tycker jag att stövlarna sitter väldigt bra.

Utseende
Enligt mitt tycker är Tretorn Comfort inte direkt den snyggaste modellen utav Tretornstövlar, utan snarare motsatsen. För några år sedan dissade jag stövlarna totalt kan jag säga och skulle aldrig valt den här modellen, men nu när jag är lite äldre och klokare har jag resonerat annorlunda. Enligt mig går det praktiska före utseendet, vem bryr sig om vilka stövlar jag har när jag rider runt hemma liksom?

Rengöring
Stövlarna är gjorda i syntet material vilket kan vara väldigt praktiskt i rengöringssyfte. Jag brukar enkelt spola av dem lite snabbt med vattenslangen när jag använt de leriga dagar, allt grus försvinner då väldigt enkelt och smidigt. När jag gjort rent dem något mer noggrant har jag bara tagit en blöt svamp och gnuggat rent. Jag har även smort in dragkedjan med dragkedjsspray regelbundet för att underhålla den. Materialet lämpar sig verkligen till mitt användningsområde, eftersom det ät väldigt enkelt att rengöra.

Övrigt
Jag antar att alla har hört talas om Tretornstövlar som gått sönder i både knappar och dragkedja, *peppar peppar ta i trä* har inte följande hänt mig ännu. Dragkedjan har ändå utsatts för påfrestning eftersom jag tvingat ihop den när jag haft lite extra kläder och knapparna har alltid varit knäppta vid användning. Vi får se vad framtiden utvisar, helt enkelt.


Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback