Miro - 21 november 2012

Publicerat av Jennie Börs den 21 November 2012 kl. 22:23 i Ridpass - Miro
Idag var det Göranträning som stod på schemat, där av den lite "lugnare" träningen i måndags. Miro bjöd på ett bra framåttänk från start och kändes även väldigt fin och fräsch. Blev en träning med många höjdpunkter och bra övningar utöver det!

Som vanligt ville han se lite framridningsarbete för att få en titt på formen, fick beröm för att han hittade en fin form men att han blir lite över takten. Väl medveten om det, men å andra sidan tyckte Göran att det gärna kunde få vara lite så bitvis nu när han backat av så mycket (tyvärr har Miro mest visat den sidan på Göranträningarna, varit hur framåt. som helst både hemma och för Pernilla dock). Jobbade på lite i traven och gick sedan över till galopp, innanför spåret med lite volter här och där.

Därefter satte vi igång med travarbetet, där vi idag fick samla ihop lite mer än vanligt. Miro var fin i det arbetet tycker jag, han lyssnade fint tillbaka för att sedan lätta fram igen när jag bad honom om det. Gjorde det först på en volt, sedan satte vi in det i en övning. Längs långsidan och kortsidan skulle traven varieras,snett igenom med skänkelvikning och så låg vi och rullade på några varv. Miro var fin i samlingen åt båda hållen, i skänkelvikningen han finare för vänsterskänkeln. Där flyter skänkelvikningen riktigt bra med bibehållen framåtbjudning, åt höger blir det dock lite jobbigare för honom men han gjorde det även bra.

I skrittarbetet red vi sluta längs långsidan och när vi fått igenom böjning och ställning skulle vi göra en volt tillbaka, fortfarande i skolan. Vi låg och rullade på så det blev en hel del vändningar åt båda varven. Miro gjorde det väldigt bra tycker jag, det kändes som att vi hittade ett flyt där han accepterade övningen. Storleken på volt tillbaka blev givetvis mindre och mindre desto fler gånger övningen upprepades.

Avslutningsvis jobbade vi lite galopp, till en början med att lägga in lite 10m volter innan vi gick över till lite förvänd. Miro gjorde galopparbetet bra måste jag säga, lugn och väntade verkligen på mina signaler. Fattade förvänd galopp utan tjafs från både skritt och trav, samt hittade en bra galopp i båda varven. Avslutade sedan med att lägga ner formen i traven igen och trava av.

Jag är väldigt nöjd med dagens träning, känns som att bitarna föll på plats i alla övningar. Inte allt för stort krångel i någon övning, visst blev det lite småmissar (framför allt från ryttarens sida) men det är sådant som händer. Fick beröm för att formen blivit finare och stadigare, framåtbjudningen bättre. Miro skötte sig precis som han ska, inga fjanterier i ridhuset (förutom att en sadel på backen var livsfarlig när jag skrittade vid hand) och skötte sin uppgift på bästa sätt.

Nöjd ponny visar upp dagens outfit efter träningen.

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback