Miro - 11 november 2012

Publicerat av Jennie Börs den 11 November 2012 kl. 21:09 i Ridpass - Miro
Idag blev det lite dressyrridning ute på ridbanan. Miro var laddad som få och faktiskt även lite småstressad, anledningen till det sistnämnda kan jag dock inte göra någon koppling.

I framridningen kändes han fin, väldigt energisk med ett härligt tryck i sig samtidigt som han bara arbetade på i den låga formen. La lite volter här och var längst mitt fyrkantsspår och han gjorde dem bra, inget tjaffs eller något sådant. Det följde även med in i galoppen den han fortsatte att arbeta på bra.

Tänkte sedan arbeta lite nedsuttet i traven, men det gick bara inte. Han var jättestressad och jag hittade ingen lösning på hur jag skulle komma ur det, red jag på framåt blev han en ångvält och försökte jag samla honom lite blev han jättespänd och sänkte ryggen samtidigt som han körde upp huvudet. Försökte verkligen att göra vad jag kunde, men samspelet var lika med noll. Efter ett djupt andetag fattade jag istället galopp och arbetade honom där, på en volt som jag ökade och minskade. Det fungerade mycket bättre och Miro kändes mycket fin i det arbetet! Tog sedan och skrittjobbade honom på en liten volt, som även den flöt på bra.

Andra galoppen var minst lika fin, fick en härlig känsla som jag kan leva på länge. Skrittade på den lilla volten när jag avslutat galopparbetet igen. Abslutade sedan med lite travarbete, fick en bättre känsla men Miro kändes ändå inte helt tillfredsställd. Fick inte till den där fina känslan som jag haft i traven, men kan å andra sidan inte sätt fingret på vad det var som felade. Nöjde mig i alla fall, han var trots allt inte stressade längre i alla fall. I avtravningen arbetade han på som vanligt igen, massor av power men samtidigt reglerbar.

Helt enkelt ett pass med både ris och ros. Travarbetet tar vi igen en annan gång, vi har trots allt byggt upp ett underbart flyt där under hösten. Extra kul att jag fick sådan känsla i både skritt och galopp faktiskt, skönt att även de svårare gångarterna kan kännas bäst! Nöjd med honom oavsett, förutom det stressade jobbade han på bra!

Kommentarer
Mitt namn är:
Kom ihåg mig

Min e-postadress: (publiceras ej)

Min blogg:

Kommentar:

Trackback